Första boken på svenska

..nej, alltså inte första boken som kom ut på svenska språket utan…

…den första boken som jag försökte läsa på svenska.
Jag var klok (trodde jag), jag valde en barnbok. Det begriper väl vem som helst att ordvalet måste vara en aning lättare att förstå för en nybörjare, som visserligen ivrigt men inte alltid så tålamodigt, lär sig svenska språket.

Fick fråga mannen i mitt liv vad boken handlade om och jag tycke det lät bra. Så den blev min.

Sedan dess, si så där i 20 år, står den i bokhyllan och har upplevt en del utrensningar i bokhyllan och ett antal flyttkartonger.

dengulaBoken handlar om Rakel som är sladdbarn i en småborgerlig familj som saknar förståelse för hennes fantasier och okonventionella sätt att tänka och vara. Hon har tre hemliga önskningar: att vara vuxen, pojke och författare.

När Rakel får den gula väskan blir hon överlycklig.
Den är ju det perfekta gömstället för hemligheterna! Nu kan hon i lugn och ro ägna sig åt att skriva.

Författare (Lygia Bljunga Nunes)

Men kolla vilka konstiga ord jag hittade medan jag, med ordboken bredvid mig, försökte förstå texten:

text1    text2

text3Det var inte lätt men jag bet mig igenom boken, fast besluten att snart kunna säga:

”Jag har läst den första boken på svenska”

Jag tackar härmed mannen i mitt liv som fick stå ut med mina eviga frågor:
”Vad betyder det? Och varför? Det är ju konstigt, kan du förklara?”

Jag har bestämt mig att läsa den nu, efter så många år, en gång till. Har jag missat nåt, förstått allt rätt? Då – för över 20 år sedan?

4 responses

  1. Vad roligt det måste vara att ha kvar boken, och inte minst att se vilka ord som var svåra då.

    Gilla

  2. Visst, ord som ”poppis” det är för roligt, idag! 🙂

    Gilla

  3. Tänk, jag visste inte ens att du inte var ”svensk”! Jag trodde du var utflyttad från Sverige till Tyskland! 🙂

    Gilla

  4. Oj då Laila,
    men det är nog mitt fel, får ändra det på sidan om mig. Där står ju faktiskt inte om jag är en svensk tant i Tyskland eller en tysk tant i Sverige 😉
    Där ser du hur det kan bli ibland 😀

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

