Det går åt rätt håll

 Våren närmar sig och det är dags att plantera om krukväxter och orkidéer.

Tyvärr bestämmer befälshavaren nerv hur aktiv eller passiv jag får vara. Så det blir en krukväxt här och en krukväxt där. Ändå blir det klart en vacker dag och jag hoppas före sommaren 😉

Idag blev det en Phalaenopsis orkidé som fick en ny kruka och ny jord. De andra 4 stycken blommar, har knoppar eller driver nya stänglar, så de får ändå vänta.
Min Cambria och min Cymbidia får nya bulber och jag är tveksam om jag ska omplantera nu… mmmhhhh.

Men jag tänkte fråga om råd. Hur får jag den här att växa så sakta att den blommar till Jul?

Amaryllis

😛

2 responses

  1. Ska de inte stå kallt och lite mörkt och ”glömmas bort” under denna årstiden? För att sedan tas fram och gödslas till hösten?

    Gilla

  2. Jag tror det beror på sorten, dessutom har en del en 9 månaders period och då passar det inte alltid in i den faktiska årstiden. 2 av mina orkidéer har bulber och de har stått svalare över vintern men även de börjar får nya bulber redan.

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

