Jag borde inte köpa fler böcker

”Borde!”  – men vem kan förbjuda mig det? 😉

Jag borde inte för att:

1. jag endast kan läsa liggande. Jag får lägga mig ½ timme då och då på dagen för att vila min nacke, alltså har jag endast en liten stund kvar innan jag somnar (förhoppningsvis).

2. det finns exakt 63 cm olästa böcker som väntar på bättre tider.

men så har jag varit hos läkaren igår, åkte lite deppig därifrån och köpte frallor och när jag fick vänta ett tag i kön till kassan kunde jag inte undvika att titta på böckerna som står direkt bredvid.

Ja, då var ju den där boken som Barack Obama skrev. Mmmhhh…
Läste några rader av Fredrik Reinfeldts bok och då vet jag förstås inte om jag vill läsa mera, tror faktiskt inte det. Dessutom verkar boken (utom på nätet) ha gått vilse och ingen vet var den håller hus just nu.

Alltså jag köpte Obama´s bok. Det är väl intressant om Obama (född 1961) och Fredrik Reinfeldt (född 1965) har nånting gemensamt 😉
Nej, jag skojar bara. Tror inte att Reinfeldt kunde förstå nånting av det som står i Obamas bok.

Dessutom läste jag på nätet om alla nya pocketböcker och det fanns en som jag fastnade för:

Dagen efter (Lionel Shriver)
En kvinna får välja mellan två män. I och för sig inget särskilt, händer väl då och då 🙂 men författaren skriver två historier samtidigt. Hur det hade gått om hon hade valt den mannen hon har levt tillsammans med och hur det hade gått med mannen hon träffade sedan.

Kunde inte styra fingrarna längre, den fick följa med – också.

Så var det med det.
Vad som var roligt igår när vi ändå pratar böcker och författare, så hittade jag en artikel i GP´n igår om Joan Didion, författare till ”Ett år av magiskt tänkande”.

För två dagar sedan fick jag välja en ny bok att läsa och de två sista jag hade i handen var ”Gräset sjunger” (Doris Lessing) och ”Ett år av magiskt tänkande (Joan Didion).

Jag tar det som ett tecken från ovan – det blir en av de nästa jag läser, eller Obama, eller den där roliga boken som jag köpte till mannen i mitt liv …… eller så blir det nåt annat….. 😀

7 responses

  1. Den där boken ”Dagen efter” påminner mig om en bok jag läste för hundra år sedan. Det var också en sån där ”tänk om jag gjort sådär istället”-bok) Den var skriven ”från två håll” – man började alltså läsa den ena historian om hur hennes liv hade blivit om hon valt att gifta sig med mannen hon träffat. Den berättelsen tog slut mitt i boken. Sedan fick man vända på boken och börja från andra hållet, där stod historien om hur hennes liv blivit om hon istället valt karriären!

    Tyvärr minns jag inte titeln, men jag minns att jag tyckte om den och det var en kul idé – för visst tänker man väl så ibland? Hur hade det blivit OM…

    Gilla

  2. God kväll Laila,

    det var just den där idén som jag tyckte var spännande.
    För många år sedan fick jag också välja och visst funderar man ibland hur det hade blivit om… 🙂

    Gilla

  3. Undra om man kan skriva en bok om att ”välja” mellan att vara frisk eller att bli drabbad av smärta och sjukdom…?

    Gilla

  4. Ingela,
    du vet att du har hittat idén till en succébok. Vi tar helt enkelt två personer med ett liknande liv och en liknande bakgrund. Sedan blir en sjuk…..

    Gilla

  5. Jag tog faktiskt den idén och la ut på min blogg. Hoppas det var okej?

    Gilla

  6. Ja, böcker är ju de drogfrias drog. Kan inte heller behärska mig och köpa. Har nog ännu flera en du som väntar på att läsas. Men har förbjudit mig själv att läsa dagtid, endast på kvällen före läggdags, och något mer på semester. Annars kan jag förlora mig i böcker så inget blir gjort.
    En bok jag kan rekommendera är Shantaram, har precis kommit på svenska och i pocket. Mycket bra, verklighetsbaserad om n kille som rymmer från fängelse, hamnar i slummen i Indien, och blir utnämnd till de fattigas läkare efter att han gör en insatts när slummen börjar brinna. Samt andra äventyrer. Den blir nu tyvärr film, tydligen är på gång, men blir nog svårt att göra historien rättvisa på 2 timmar.

    Jag läste den på engelska, men ska läsa nu på svenska också, då min engelska är bara så där. Men spännande var det trots mina vaga språkkunskaper.
    Obs! långläsning. boken är på över 900 sidor.

    Gilla

  7. Ingela
    självfallet var det helt okay 🙂

    Antonia
    Boken låter bra. 900 sidor verkar riktigt bra. Det är så sorgligt när man närmar sig de sista två sidorna (om man gillar boken), så det är bedrövligt.
    Då blir min önskelista en bok rikare, därmed inte sagt att min önskelista är fattig *fniss*

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

