Kvalet av valet

Igår kväll stängde jag boken ”Ett år av magiskt tänkande” (Joan Didion).

Den bästa beskrivningen av sorg och problemet att släppa taget som jag någonsin har läst.
Själv har jag varit i en liknande situation, har jobbat med svårt sjuka och döende människor och deras anhöriga.

Helt klart en av de böcker som man aldrig glömmer och hennes första rader i boken

Livet förändras snabbt.
Livet förändras på ett ögenblick.
Man sätter sig ner för att äta middag och livet som man känner det tar slut

skulle varje människa vara medveten om och mycket skulle ändra sig i deras liv.

Nu satt jag här imorse för att välja en ny bok.
I pocket har jag bara ”Min far hade en dröm” (Barack Obama) och ”Dagen efter” (Lionel Shriver). Bokpaketet har inte kommit än.

Det finns två böcker bland de inbundna i hyllan ”Bonaventuras Nattväkter” (August Klingemann) som jag har velat läsa länge och ”Foxfire” (Joyce Carol Oates). De får vänta eller jag får kolla om de finns som pocket också.

Jag bestämde mig i alla fall för Obama.

På nattduksbordet fr.o.m. idag ”Min far hade en dröm” (Barack Obama).

One response

  1. Jag ska läsa boken Ett år av magiskt tänkande. Att livet kan ändras på en sekund är jag ofta medveten om, så trots att det är jobbigt ibland så är jag tacksam för hur det är just nu.

    En dag ringde telefonen, min far hade gått bort. På en sekund blev livet aldrig mer detsamma.

    Tack för mailet, jag ska snart svara.;0)
    Kramar

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

