Bokrecensioner, ett till fem

Unnade mig precis att bara nöjessurfa och det blev bokbloggar och boksidor.

Recensioner är det som jag tycker mycket om. Förr, när jag kunde läsa mycket brydde jag mig inte om vad andra tycker. Idag är det väldigt roligt att läsa vad läsarna tyckte, tänkte, kände.

Det fanns en tid där jag var tvungen att läsa Dostojevskij och Kafka t.ex.
Tyska elever har det inte lätt minsann.
Kafka har jag ett speciellt förhållande till och eftersom han verkar vara omtyckt på svenska bokbloggar ska jag inte tala om vad jag tycker om Kafka 😉

Senare i livet hade man sina favoriter. Michael Ende – Den oändliga historien, Stephen King, Roald Dahl, Remarque m.m.
Dels var det ”inne” att läsa en författare eller genre och dels var det kanske åldern som avgjorde vad man läste.

Därefter kom tiden då man upptäckte att man faktiskt får läsa det man tycker om och det är helt o.k. att vara all”läsare”.

Så vad är det som gör att man gillar en bok?

Mina erfarenheter, mina värderingar, min ålder, den livssituationen jag befinner mig i?
Vad vill jag får ut av en bok? Ren underhållning eller en blandning av saga och realitet? Kan jag ta en berättelse som den är eller är jag väldigt kritisk och granskar allt in i detalj som jag har läst.

Det är mycket som ska passa in och det är välidigt roligt att läsa recensioner, oavsett om boken fick tummen ner eller tummen upp eller en trea. Skönt att vi alla är olika individer och det är ett rent nöja att läsa bokbloggar.
Nästan lika roligt som att läsa en bok 😀

5 responses

  1. Ler igenkännande. Och om Kafka tycker vi nog likadant. Vad gäller Dostojevskij som gillade jag verkligen Brott och straff, Men Idioten ligger fortfarande utan att tuggat mig igenom.
    Meningar som aldrig tar slut…
    Men det är som du skriver. Med åldern ändras ju mycket. Som ung hade man gärna en bok i handen som anses va svår. Det höjde ens värde. Trodde man…

    Just nu är jag inte vän med Joyce Carol Oates fast alla hyllar henne. Jag klarade inte av Marilyn, som alla tyckte var så bra, så nu till semestern tog jag med mig Dödgrävarens dotter. Själva historien var väl inget fel på, men jag har svårt för hennes stil. Att det är så många ord som inte ger mig något, bara fyller sidorna.
    Jag antar att andra gillar just hennes sätt att skriva… Jag blev bara galen.

    Gilla

    1. Dödgrävarnas har jag kvar att läsa. Står redan i bokhyllan. Marilyn har jag aldrig tänkt på att läsa även hennes dagböcker är inte lockande för mig. Annars tycker jag mycket om Joyce Carol Oates. Ska se vad jag tycker om Dödgrävarnas dotter 😉

      Stämmer precis vad du skriver ”Det höjde ens värde” man var med i gamet 😆

      Deckare däremot är ingenting för mig. Har försökt så många gånger men vi passar inte ihop 🙂 men som jag känner mig försöker jag en vacker dag igen.

      Gilla

  2. Läser inte heller så mycket deckare, även om det händer då och då. Men ser desto mer på film. Överkonsumerar skulle jag kunna säga.

    Blir intressant vad du tycker om Dödgrävarens dotter. Men gillar man hennes stil så är den en bra bok. Hade ju ingen problem med själva storyn, men hade jag har läst den här hemma, hade jag nog gett upp och tagit en lång paus i läsandet.
    Precis som med Idioten och några till.
    Men med böcker är det såsom med mycket annat. Vissa gillar kort-kort, andra gillar byxor. Vissa vill ha thai-mat, andra inhemska husmanskost.
    (bara mina hattar som få vill ha) 😉 Fast det hör inte hit 🙂

    Gilla

    1. Ja, precis. Det är alltid subjektivt vad man tycker om och inte, oavsett vad.
      Dina hattar är väldigt fina och kreativa och jag är säker på att många tycker om dem.
      Kruxet är nog att det inte är ”inne” att bära hatt och många tror att de inte passar i hatt.
      Men fina är dem!! 🙂

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

