Frisk och sjuk samtidigt, regelverket

Ulrika Persson som tänkte förklara varför man kan vara för frisk och för sjuk samtidigt menar naturligtvis sista punkten i ”Rehabilitationskedjan”.

Det har ingenting med en rehabilitation att göra utan är en nedräkning av de dagar som du får vara sjuk. Därefter är det kört om du inte blir frisk.

Olika sjukskrivningsperioder räknas samman i rehabilitationskedjan, det spelar ingen roll om man varit sjukskriven av olika skäl.

Dagar räknas samman från 1. juli 2008.
Maxantal dagar med sjukpenning är 364 dagar under en ramtid på 450 dagar.

Fortsätt sjukpenning kan därefter ges i strikta undantagsfall.

Förlängd sjukpenning kan också beviljas efter de 364 dagarna, dock max i 550 dagar ytterligare.
Den ger 75 procents ersättning.

Det spelar alltså ingen roll om du är frisk eller sjuk. Har du förbrukat dessa dagar är du ”out”.

Har du haft två olika sjukdomar och du blir sjuk för andra gången innan ramtiden har gått ut är du också illa ute.

3 responses

  1. Märker att vi båda två har lika svårt att släppa detta ämne för tillfället. Min enda förhoppning är att nu KANSKE svenska folket vaknar!!!
    Själv är jag så arg så jag vill slänga saker omkring mig! Inte så bra för min hälsa att hetsa upp mig så här, men vad annat kan man göra?
    (Och ifall du undrar: Jag har bara väldans lust att slänga saker omkring mig, jag har inte gjort det ännu. TV:n och datorn är t ex fortfarande hela.)

    Jenny på Resursbloggen är också på krigsstigen och manar till solidaritetsuppror, och Resurs.ning.com är uppe i 500 medlemmar idag!

    Som sagt, KANSKE är det nyheter som det här som behövs. Nu gäller det att ta tillvara på tillfället.

    Gilla

  2. Du har så rätt.
    Har så vansinnigt ont att inga tabletter hjälper längre och jag mår illa av allt det här.
    Vet inte om du såg nyheterna på 1an. Där fick man veta att regeringen håller på att tänka ut nya idiotiska regler. Det kanske finns i tidningarna imorgon eller på nätet. Behöver en paus och… besökerrekord idag här på bloggen 😉

    Gilla

  3. Ren galenskap. Så om jag först drabbas av ett svårt virus säg, och följdsjukdomar på det och ligger sjuk i säg… ett halvår, för att sedan åter stå till arbetsmarknadens förfogande några månader men sedan råkar ut för en bilolycka, blir svårt skadad och tvingas sjukskrivas, kanske till och med sjukpensioneras egentligen – så kommer FK _inte_ godkänna detta?! Helt galet! Vansinnigt. Usch.

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

