Där kom den, mirakelkuren

Verkligen, jag är så matt att jag bara kan ta allt som skrevs idag på ett ironiskt sätt.

Dagens Nyheter: Värna försäkringen

Bara de som sin inte kan arbeta ska ha rätt till ersättning.

Det tycker väl alla och även de som är sjuka. Kan inte tänka mig nåt annat.
De som har varit sjukskrivna länge och kommer att utförsäkras nästa år (50 000) har nåt gemensamt tycker DN, nämligen

De har uppenbarligen haft bekymmer både med rehabilitering och jobbsökande.

Jag vek med dubbelvikt och skrattade högt. Jag visste inte om att jag hade de problemen, jag trodde att mitt problem var att läkarna inte kan hjälpa mig, att det inte finns nåt att rehabilitera och så länge jag behöver några timmar för att skriva en text som den här ser det ganska illa ut med jobbsökandet.

Även Gunnar Axén försöker lugna folket (jag skrev ”försöker”).

Tidsbegränsning finns även i andra länder

och menar han då att det inte finns nån sjukersättning där? Det låter väl så men är helt fel. Jag skrev om det tidigare. Så här ser det ut i Tyskland.

..och här skriver han Många oroar sig i onödan 

Vårt mål med reformeringen av sjukförsäkringen är att skapa en kortare väg till ett friskare liv genom att ersätta långa passiva sjukskrivningar med tidiga aktiva rehabiliteringsåtgärder

Fantastiskt och var är dessa rehabiliteringsåtgärder? öhhh….

Ack ja, nu får vi tack vare åtgärderna våran arbetsförmåga tillbaka och jag väntar med spänning på mirakelkuren och hur de lyckas med nånting som läkarna inte lyckades med.

Vad blir det? En Shaman? Helare? Mirakeldroppar, mirakeltabletter eller vad.
Det är fantastiskt att det inte finns sjukdomar längre som inte går att rehabilitera. Bir så glad för alla oss sjuka som trodde att det var kört. Snart är vi friska igen, vi behöver inga läkare längre utan bara FK´s rehabilitationsåtgärder. Toppen 😛

4 responses

  1. Läste senast idag om en kvinna vars handläggare på FK inte ville ge sig, hon _skulle_ rehabiliteras. Problemet var bara att det var 200% säkert att hennes sjukskrivning inte ens skulle fortgå tre veckor till- för hon hade varit sjukskriven under sin graviditet, på grund av överhängande risk för sitt och bebisens liv. Hur jag än läser om beslut FK gör tycks handläggarna mig idioter, idioter som inte kan läsa innantill, idioter som inte förstår ren svenska, idioter som inte kan se logiska sammanhang.
    Jag anser också att det STORA problemet är sjukvården. Bristen på bra läkare, långa väntetider och läkare som inte kan ställa diagnos. Inte ens på något så enkelt som magsår. Att det ska ta fem år att skicka en patient med magvärk, feber och kräkningar på gastroscopi (mitt fall) det borde liksom inte få finnas. Nu hade jag ju ”turen” att bli arbetslös under denna tid för sjukskriven utan diagnos hade ju inte funkat, och inte heller jobba fungerade ju. De följdproblem som kommit av att gå med små magsår och magkatarrer (idag sju år) gör att jag förmodligen aldrig kommer kunna jobba, eller ens äta normalt i framtiden. Tacktack värdelösa sjukvård vi har, och tack FK och AF för att ni gör ert bästa för att tala om att jag ska bli utan ersättning snart eftersom jag inte lever upp till era krav. Hmpf.
    Spelar ingen roll vad vissa politiker säger – reglerna för sjukskrivna är vansinne eftersom FK, sjukvård och AF inte kan samarbeta för fem öre.

    Gilla

    1. Det här skriver jag under. Alldeles rätt.

      Sjukvården är den som genom snabba diagnoser och snabb insats av behandling kan få en sjuk människa att tillfriskna.
      Oavsett vad som påstås oftast så är svensk sjukvård väldigt dålig.

      5 månader tog det innan en läkare ansåg att det var dags för en diagnos och jag hade de typiska symptomen, som ur läkarboken. Ändå fick jag ingen hjälp och fel tabletter och när jag fick diagnosen var det för sent.

      För att få ner ohälsotalen (vilket ord!) behöver vi en fungerande sjukvård och det är därför det finns färre långtidssjuka i andra länder.

      Gilla

  2. Ibland påminner vissa politiker om min gymnastiklärare på högstadiet. Hon tyckte nämligen ungefär att a) du kan om du vill b) allt, precis allt går att träna bort och c) punkt a och b är sanna även om läkare säger annorlunda. Suck!

    Och det är så märkligt det där med att myten om hur bra det är i Sverige fortfarande lever kvar. Nu finns det förvisso många länder där sjukförsäkring (och sociala skyddsnät i allmänhet) ÄR sämre än i Sverige, men många för det att framstå som att Sverige är störst, bäst och vackrast på det där med sjukförsäkringar.

    Gilla

    1. Elisabeth, det är som en gammal patient en gång berättade för mig:

      ”De” sa alltid att vi har det bäst.

      Det var för över 20 år sedan och ingenting har ändrat sig. Tråkigt men sant.

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

