Trött, utsliten, uppgiven

Så här ungefär känns det just nu. Har engagerat mig för mycket de sista två dagarna som krävde att jag skrev en del också. Både stress och skrivandet har gjort sitt. Jag får ta en äkta paus nu annars riskerar jag outhärdliga smärtor.

Några tankar om politiken och politiker dock:

Varför finns det så många sjuka i det här landet?
Många långtidssjuka vet svaret. För att behandlingar sätts in för sent, för att utredningar påbörjas alldeles för sent, för att väntetider är alldeles för långa. Det innebär att en kronisk sjukdom utvecklas.

Den här frågan dyker upp hela tiden. Politiker kanske skulle kolla utredingstider och behandlingsinsatser för att få ett svar på den frågan.

Om sjukvården skulle leta efter orsaken istället för att dämpa symptomet skulle vi har färre långtidssjukskrivna.

Om politiken flytter över sjuka till andra ”myndigheter” eller vad det nu blir, avtar inte ohälsotalen utan de syns bara inte längre. FK´s statistik blir alltså konstgjord.
Politiken gör detsamma som sjukvården. Man letar inte efter orsaken utan man bekämpar symptomet.

Jag tar det väldigt lugnt nu ett tag. Är på gränsen till de smärtor jag klarar av. Ta hand om er.

10 responses

  1. Bra skrivet. Håller med dig fullständigt och förstår dig så väl. Känner precis som du just nu!
    Tänk om vi sjuka kunde få lugn och ro till rehabilitering istället för att som nu slåss för vår rätt att existera. Det hade säkert hjälpt till att minska det verkliga ohälsotalen. Men eftersom denna typ av åtgärd inte skulle märkas lika väl i den kortsiktiga statistiken och statsfinanserna så är det uteslutet.
    Ta en paus och ta hand om dig ORDENTLIGT nu!

    Kramisar!

    Gilla

  2. Vet inte vad jag skulle kunna tillägga. Känner med dig.
    Hoppas att din styrka återkommer.

    Gilla

  3. Sköt om dig, gör som jag, skit i datorn så mycket det går, man blir bara stressad och deprimerad av alla dåliga nyheter.
    Bra skriver för övrigt – ”Varför finns det så många sjuka i det här landet?
    Många långtidssjuka vet svaret. För att behandlingar sätts in för sent, för att utredningar påbörjas alldeles för sent, för att väntetider är alldeles för långa. Det innebär att en kronisk sjukdom utvecklas /… / Om sjukvården skulle leta efter orsaken istället för att dämpa symptomet skulle vi har färre långtidssjukskrivna.”
    Precis så är det.

    Gilla

  4. Tack snälla ni 😀
    Jag hälsar på er igen så fort jag kan och innan jag börjar skriva långa inlägg igen.
    God natt!

    Gilla

  5. Fantastiskt bra skrivet! Vila dig nu. Jag tror jag ska ta upp tråden du började på idg, väva en egen väv av många andras bra trådar.

    Gilla

    1. Gärna, skriv så pennan glöder 🙂

      Gilla

  6. Hej, jag har samma problem som dig, stress förvärrar mitt tillstånd, har svårt att sluta blogga men måste ta en lång paus för att orka med vardagen. Sköt om dig! Vi ses på RESURS!

    Gilla

  7. Tack för titten på min blogg:-) Har nu skrivit ett nytt inlägg om det som är en av största orsakerna till att jag blivit sämre. Ha det så bra du kan!

    Har förut bloggat om detta men blev så kränkt av elaka kommentarer så jag slutade, detta inlägg är det sista om det som hände oss! Hädanefter kommer jag blogga om nutiden med min älskade familj och om RESURS!

    Gilla

  8. Hej Kristallina!

    Välformulerat – som vanligt!

    Apropå ditt inlägg i min blogg – nej, jag publicerar inte kommentarer, men jag läser dem och tillåter givetvis dem.
    Anledningen till att jag inte publicerar dem är rent egoistisk – men jag gillar att läsa vad folk tycker om det jag skriver.

    Allt gott till dig och de dina.

    Kluve

    Gilla

  9. Jag har funderat länge på det du skriver om, hade befunnit mig i en annan situation om rehabilitering hade satts in i tid och om någon förstått just det du skriver om.

    Jag är tacksam över att du orkar driva kampen och ta upp detta angelägna ämne.
    Ta det nu lugnt och återhämta dig så du får nya krafter.

    Ha det så bra du kan och ta hand om dig.
    Kramar

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

