Media leker med siffror

Hade det inte varit så allvarligt hade jag nästan skrattat ihjäl mig.

SvD har goda nyheter. Av 2800 utförsäkrade intervjuades 1558 personer. 70 % jobbar igen och 1 % fick söka socialbidrag.

DN har t.o.m. glömt bort att påpeka att dessa 1558 personer bara är 55,6 % av alla utförsäkrade.

Men hur dumma är vi egentligen?
Om man räknar efter lite kommer man fram till att siffrorna står för hela 40 % av alla utförsäkrade. Oooops….. Minoriteten alltså!!
Dessutom har en hel del folk bil, hus och andra värdesaker och är därför inte berättigade till socialbidrag utan får ”leva upp” det först.

Det är först till årsskiftet den stora massan ska utförsäkras men det sägs inte heller, för vi är dumma (tror dem).
Kränkande och ett hån rätt in i ansikte på alla sjuka människor.

3 responses

  1. *skakar på huvudet* jag slutar aldrig förvånas.

    Gilla

  2. Jag har jobbat med statistik. Man läser ut det man vill läsa ut, och ofta görs de redan för att få fram något man gärna vill understryka med just statistik.

    Gilla

  3. Jag vet Antonia, har räknat på en statistik som FK gav ut som pressmedselande. Siffrorna såg bra ut när man läste det men efter lite räknandet kom jag fram till att det bara var 40% de räknade på istället för på 100%.

    Den statistiken gällde inte ens hälften av alla som skulle vara med. Herregud….

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

