Sa precis, jag orkar inte

Varje dag något nytt men inget positivt.

Imorse satt Husmark och Margareta Tiger i GOD MORGON SVERIGE i tv soffan. Intervjun börjar efter ca. 4½ minuter.

För en sjuk människa är det rent av tortur att lyssna på Husmark. Hon har mage att påstå saker som inte har det minsta med verkligheten att göra.

Hon fantaserar om rehabinsatser och dessutom är introduktionsprogrammet som sjuka ska gå hos arbetsförmedlingen ett ”erbjudande för den som vill och kan”.
Vi fick däremot läsa att alla får gå det programmet utom dem som ligger på sjukhus eller får vård i hemmet!

Den som är sjuk, säger hon, får också sjukersättning. Ha..ha..ha..

Hur kommer det sig då att ”Så många ska utförsäkras” ?

En bra sammanfattning finns att läsa hos Ett hjärt RÖTT som tack och lov börjar skriva igen 🙂
Tror jag får lägga mig igen. Man klarar inte av alla dessa bortförklaringar och påståenden ur sagolandet ”socialförsäkringar”.

10 responses

  1. Jag förstår dig, ibland undrar man om man vaknat upp i en sf-roman, typ 1984 – Sjuk är frisk, rehabilitering är arbete, hjälpa är stjälpa etc, sen inser man att det faktiskt är verkligheten och man får våldsam lust att kräkas lr ta till våldsamheter 😦 !

    MvhME/Mats

    Gilla

    1. exakt och varför är arbetslösa och sjuka helt plötsligen en enda flytande massa?
      Sjuka är sjuka och arbetslösa är arbetslösa. Kan det vara så svårt att förstå för en sjuksköterska?
      Ack nej, förlåt, hon är en trollande politiker. Igår var jag nära att ta till våldsamheter.
      Tänkte en bråkdel av en sekund på att sparka mot kylskåpsdörren 😉

      Gilla

  2. Inte underligt att man misströstar. Det låter ju så bra det hon säger, men funkar inte.

    Nu är det ju så att de som ”lyckats” komma igenom nålsögat och fått godkänt fortsatt sjukpenning eller sjukersättning ju faktiskt oftast är VÄLDIGT sjuka, eftersom även många som egentligen i mitt tycke borde haft rätt till ersättning redan är friskförklarade. Varför skulle dessa sjuka helt plötsligt vara mogna för rehabilitering bara för att en tidsgräns har passerats? Hur kan detta ”introduktionsprogram” hjälpa dem?

    Tänk om det istället verkligen hade varit de sjuka som regeringen tänkt på? Då hade en sådan här åtgärd istället erbjudits dem som nu bara hokuspokus friskförklaras av FK och gett dem en rimlig chans att komma tillbaka.

    Filosoferar lite utifrån mig själv:
    En liknande åtgärd hade kanske kunnat hjälpa mig om den hade givits på de 50% som jag nu är utförsäkrad från FK. Men om min ”friskaste del” antas kunna jobba på något arbete 50%, samtidigt som min ”sjuka del” skall ”introduceras” då kommer istället allt att raseras och jag kommer falla pladask tillbaka i sängliggande 100% av tiden!

    Gilla

    1. De får väl lära sig att hålla isär sjuka och arbetslösa.
      Arbetslöshet är ett samhällsproblem. Sjuka är ett individuellt problem.
      De vet exakt vad de gör, det är ju vuxna människor, eller hur.

      Det blir spännande att se när 54000 människor har gått igenom de där 3 månaderna hos arbetsförmedlingen.
      Det blir säkert dundersuccé 👿

      Gilla

  3. Jag har själv träffat sk läkare som tyckt att jag skulle arbetsträna heltid + träna på fritiden (för att bli bättre i rygg och nacke ….), detta efter att jag påtalat af:s klassning för funktionshinder, visat rehabutredningar samt tidigare arbetsprövningar på 50% som inte fungerat! Man kan undra i vilken verklighet de lever, lr om de har grova vanföreställningar och borde vara under psykiatrisk vård själva!

    Nu har jag iaf efter ett långt kämpande fått igenom JUG Fas 3 i föreningen Sociala Medborgargardet som konorist/webbansvarig, från hemmet via min dator, så det är ju toppen iofs, men det är inte den hjälp som borde till och efter år 2011 har jag återigen ingen aning om vad som händer! Men visst är det bra, nu kan jag anpassa min sysselsättning och dessutom använda systemets pengar att bekämpa systemet! Men det är långt till man blir 61 år och kan ta lagenlig förtidspension och bli politisk flykting i nått land där man kan överleva på 5000kr i månadsinkomst! Har man otur så har de väl höjt pensionsåldern tills dess :(! Sen vet man ju ingenting heller om hur länge denna nödsysselsättning (som jag självfallet egentligen är helt emot …) finns som alternativ heller 😦 !

    MEN nu kan jag iaf tills 2011, om inget revolutionerande inträffar i arbetsmarknadspolitiken, ha ett anpassat
    mycket nödvändigt och nyttigt arbete … … .
    Alternativet, som kommer att drabba fler och fler är vare sig något alternativ för mig (lr någon annan), dvs tvångsysselsättning tills man rasar ihop och det vägrar jag!

    Gilla

    1. Låt oss vänta vad som händer när 54000 sjuka har gått introduktionskursen.
      Har sett att du fick jobba med Medborgargardet men förstå oron också vad som ska hända sedan. Oavsett var man står så oroar man sig heeeela tiden. Det läker alla våra hälsoproblem på nolltid, grrrhhh…….

      Jag har träffat så många läkare att jag slutade räkna. En del har säkert inte ens haft läkarlegitimation *suck*
      Hoppas du orkar kämpa vidare ett bra tag till 🙂

      Gilla

  4. Jag är bara mörkrädd. Det är så mycket skräp överallt. Lagar och bestämmelser åt alla håll och kanter som bara gör oss livegna, tillplattade och helst av allt ska vi nog inte existera alls. inga rättigheter längre, känns det som.

    Gilla

    1. Du känner väl till det här:

      Ur kaoset talade en röst till mig som sa:
      ”Le och var glad för det kunde vara värre”.

      Jag log och var glad och det blev värre 😦

      Gilla

  5. 2011 känns som en evighet dit, så nu tänker jag verkligen satsa egna trygga situationen till att göra något av det och hjälpa andra under tiden! Det ÄR betydligt lugnare med ett beslut till 2011 än att inte veta från dag till dag iaf, man får se det lilla i det stora så att säga!

    MvhME/Mats

    Gilla

    1. Ja, jag förstår dig och hade nog tänkt likadant. Nu gäller det verkligen att använda den tiden man eventuellt får.
      Det gäller ju både för en själv och andra i vårat kaotiska fall 😉
      Ha det så bra som det bara går!

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

