Liten utflykt

Vad gör jag egentligen?

Jag har hittat en fästing igår som en av hundarna försökte visa mig. Där var nånting som kliade och jag hittar en fästing i december.
Nej, ska det bli så här vill jag inte vara med längre och kräver effektiva medel mot dessa odjur.

Jag har försökt att fånga in en mus som hade gömt sig i förrådet i flera dagar. I familjen ingår 4 katter och ändå kan en mus överlever här – och blir tjock på kuppen – dag efter dag.
När vi äntligen hittade den, hade den byggt sig ett bo i en papprulle som den hade gnagade sönder på insidan för att få en mjuk säng i rullen. De är smarta kan jag tala om.
Nu får den lilla, kloka musen klarar sig ute igen.

Jag har bakat bröd i bakmaskinen och medan degen jäste pratade jag med min mor i telefonen. När jag la på hade degen jäst sig ur formen och var på väg ut i köket.

Jag har varit på utflykt idag och tittat på en liten julmarknad i Göteborg. Haga närmare bestämt. Det var trevligt men himmel vad det var kallt.

Det var julstämning i centrum också och överallt hängde fina, tända stjärnor. Fast sedan blev jag lite förvirrad över den här julgirlanden, om den nu är en 😉

Inte lätt att förstå sig på allt.

Annars börjar jag snart hetsa upp mig igen på det ena eller det andra. Behövde en liten paus.

9 responses

  1. Fästingar är för äckliga. Håller med dig. Och man undrar varför de sprids så mycket.
    Men musen kommer nog in igen ska du se. Som du skrev de är intelligenta. Och katterna jagar de inte för att de får ju mat av dig och de går nog aldrig hungriga. Det är inte lockande att skaffa mat om man är redan mätt. 🙂
    Fina bilder du fick.

    Gilla

    1. Självklart har du rätt om både, katterna och mössen.

      Hoppas att katterna inte släpper in den igen. Det blir ett antal möss per dag som inte klarar det, tack och lov 🙂

      Gilla

  2. Mysigt det låter med bak och marknad! Här snöar det… äntligen, och jag är så lycklig att jag skulle kunna hoppa högt. Om jag inte var igenbäckad av snuva och hade 39 graders feber. 😛 Det är tur att datorn står bredvid sängen fast längtan efter snöfoton är STOR. 🙂 Sköt om dig!

    Gilla

    1. Krya på dig, vännen. Det låter inte roligt alls.
      Klart du ska kunna ligga i snön för att ta de bästa bilder 😉
      Sov ut och länge, så kroppen kan återhämta sig.
      Kramis!

      Gilla

      1. Nänä, inget ligga här inte, och det snöar _fortfarande_. Däremot har jag lekt fotostudio inne idag, fick rosor av maken igår och då passade ju katterna på att fastna framför kameran också… 😉 När kroppen ska återhämta sig vet jag inte men jag har möte i stan imorrn så jag är väl ”frisk” då… 😛

        Gilla

  3. Nya tidens julpynt. 😉 Fästningar är nog några av de äckligaste djuren som finns. Vad gör de för nytta egentligen? Jag har då aldrig hört om någon.

    Gilla

    1. Det är ju det, Elisabeth. De gör ingen nytta alls, inte ens som fågelmat.
      Kan inte begripa att det finns ett djur som inte är till nytta för nånting alls. Helt otroligt men sant!

      Gilla

  4. Ha! Jag hittade också en fästing igår! På katten.
    Du tror väl ändå inte att den lilla musen nöjer sig med att fira jul utomhus?? Nej då, den kommer nog in igen. Fast på ett annat ställe. Njut av ovissheten så länge den varar! 🙂

    Den där jeansgirlanden var verkligen fantastisk! Lite Medelhavskänsla över den… Är det inte där som de brukar hänga upp tvätt mellan husen?

    Gilla

    1. Visst är det hemskt Laila. Vi behöver en paus från dessa odjur.

      Jeansen tillhör en affär tror jag som säljer jeans 😆
      Aldrig sett det tidigare men man kanske inte titta upp på sommaren. Nu är allt så fint med stjärnor m.m. så blicken dras upp till ljuset, vad vet jag.

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

