Glöd – Sándor Márai

Vilken bok, fullproppad med livets visdom. På 160 sidor i pocketformat.

Vilket språk, jag är lyrisk och jag skulle gärna vilja se filmen också. En av mina favoritskådespelare är en av de två gamla männen.

Kommer definitivt att läsa om boken och jag kommer att stryka under varannan mening, antar jag 😉

Bokens handling:

I nästan ett kvarts sekel var Henrik och Konrád oskiljaktiga. Under barndomen inledde de en vänskap som kom att sträcka sig över ungdomens oskuldsfulla tid till vuxenlivets realiteter. Båda blev officerare, bara Henrik gifte sig, men deras gemenskap förblev obruten – tills Konrád plötsligen reste sin väg utan ett ord till avsked.

Det ska dröja fyrtioett år innan de återses.
Hos Henrik har tiden stått stilla, han har levt i det förflutna i väntan på att Konrád en dag ska återvända för att avtäcka de hemligeheter han tog med sig. Men trots att de så intensivt levt i sina minnen har de många åren fått både sorgen och vreden att klinga av. Vid gryningstimmen återstår bara kärleken till en kvinna vars minne härskar över dem båda.

Recensioner var svårt att hitta: Bokoffer har skrivit lika entusiastiskt som jag upplevde boken och där finns en hel del citat också. Fast jag drar en annan slutsats om Konrád. En till recension hittar ni hos Lyrans Noblesser

Boken jag köpte själv till Jul ligger nu på nattduksbordet : Boktjuven av Markus Zusak. Den får vänta några dagar för att jag kan komma vidare med ljudboken ”Snö”. Det gick lite trögt för att jag fick smälta det jag läste de sista dagarna.

8 responses

  1. Låter toppen den boken! Något att lägga till önskelistan här. 😀 Gott slut och gott nytt – önskar jag dig!

    Gilla

    1. Det är en av de få böckerna som jag kommer att läsa om igen. Gott Nytt till dig också men jag kommer förbi hos dig – imorgon 🙂

      Gilla

  2. Spännande, kanske något för mig att ta till bokcirkeln. DÄr är förmånen att man i timmar diskuterar boken när den är läst. Nu måste jag kolla lite till på vad jag hittar om den!
    Gott nytt förresten:-)

    Gilla

    1. Gott Nytt Simone, tar hand om din kropp!
      Jag läste om eran bokcirkel och det påminde mig om att uppdatera min länklista 😉
      Kan inte var med för att jag bara kan läsa några få sidor per dag. Men viktigt är – jag läser igen och det är så gott, så gott 😀

      Gilla

  3. Det gjorde du rätt i, drog en annan slutsats om Konrád alltså. Det är väl det som är bokens storhet, att den är så allmängiltig, i ordets bästa bemärkelse, att alla kan göra sin egen tolkning och koppla den till sin egen livssituation. Åh, börjar redan längta efter omläsning.

    Visste inte att den blivit film, men i det här fallet känner jag instinktivt att jag gör bättre i att undvika den.

    Gott nytt år!

    Gilla

    1. Har bara gjort det en enda gång – sett filmen efter boken. Blev så besviken som helst.

      Det var några månader sedan du läste boken och jag är bergsäker på att du får ut ännu mera den här gången. Man får läsa sakta för att varje mening får den uppmärksamheten den förtjänar.
      Andra gången är det dessutom inget som driver framåt heller. Ack ja, visst är det underbart.
      Gott Nytt År!

      Gilla

  4. Jag klippte till och köpte GÖD, den låter fantastisk. Jag hamnar lätt i böcker med starka kvnno, det här blir en omväxling. ul att du hittat Boktyckarna. Jag lovar bättra på uppdateringen. Det ligger flera inlägg på rad och väntar:-)

    Gilla

  5. Jag köpte naturligtvis GLÖD, inget annat;-)
    Nu läser jag ”Låt den rätte komma in” i små portioner för den är så läskig…

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

