Sifferlek

En liten sifferlek som jag kom på idag

Alliansen påstår att förr sjukpensionerades 140 personer om dagen mot sin vilja.
Det finns mycket jag skulle vilja säga om det men vi låter det stå så här.

Alltså räknade jag lite. Hur är det idag?
Vi vet att det blev si så där 17.000 personer som utförsäkrades och hamnade hos AF istället. Introduktionsprogrammet är det som gäller.

Hur många utförsäkrades då dagligen? Om jag antar att alla utförsäkrades i december 2009 och jag inte tar hänsyn till röda dagar blir det ungefär 540 personer om dagen 🙄

En ny lek, nya siffror
I år blir det 54.000 personer som blir utförsäkrade. Hänsynslöst räknar jag på 365 dagar och kommer fram till 140 personer om dagen 🙄

Förr sjukpensionerades 140 sjuka om dagen. Fast det var alltid ett erbjudande som man kunde tacka nej till.

Idag utförsäkras (mot sin vilja och mot läkarnas utlåtanden) 140 sjuka om dagen och blir sjuka arbetslösa istället och efter ett tag blir det försörjningsstöd (socialbidrag) för de flesta.
Vilket lyft, vilken bragd och samhället betalar nu istället för en hel familj.

Som sagt, jag lekte bara med siffror 😛

RESURS har flitiga medlemmar som samlar fakta om alla påståenden som finns kring sjukskrivningarna.
Det lönar sig att läsa Vi sågar alla påståenden

6 responses

  1. Ja inte är det klokt inte.

    Gilla

  2. Enligt Försäkringskassans statistik var det 2006 76 596 personer som varit sjuka i 1 år eller längre som blev utförsäkrade från sjukförsäkringen, eller 210 personer om dagen.
    http://statistik.forsakringskassan.se/rfv/html/antalavs2006.html

    Gilla

    1. Pingu, det är alla avslutade sjukfall du hänvisar till.

      Vi pratar om sjuka som blev sjukpensionerade före Alliansens tid.

      Gilla

  3. Jag kan inte se annat än att 2006 var det 210 personer om dagen som fick hitta annan försörjning än pengar från FK, alltså blev de utförsäkrade?

    Gilla

    1. Men här visas ”avslutade fall”.

      Alliansen påstår att 140 personer per dag blev ”sjukpensionerade”.
      Det är personer som fick ersättning från Fk, nämligen det som förr kallades för sjukpension. De är kvar i systemet och inte avslutad.

      En annan försörjning än pengar från Fk?
      Du menar nog ”ingen ersättning p.g.a. sjukdom” från Fk!

      På den tiden blev man inte ”utförsäkrad”, det fanns inga tidsgränser. Idag tar dina dagar slut helt enkelt.

      Gilla

  4. Tack för denna sida. Maud snackade i TV:n idag och jag reagerade på denna siffra. Nu vet jag hur fakta ligger.

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

