Boktjuven – Markus Zusak

 Boktjuven är, får vi veta på framsidan, en sällsam och vacker roman, berättad av den mörkaste av alla berättare….. Döden.

Om du vill kan du väl följa med mig,
så ska jag berätta något för dig.
Jag ska visa dig något.

Att döden är den mörkaste av alla berättare beror nog lite på. Jag har en ljus uppfattning av döden. Det beror antagligen på att jag har sett många människor dö och att jag höll i flera döende männikors händer.

Tyskland år 1939. Boken handlar om Liesel som är 9 år gammal.
Min mor var 11 år gammal då, jag är ett efterkrigsbarn. Föddes flera år efter krigets slut men de tyska eleverna fick väldigt tidigt se hemska filmer om koncentrationslägren och vad som hände där.
Jag känner mig på nåt sätt delaktig i den här historien och har redan som barn hört grymma berättelser om krigets tid.

Ordens makt är en betydande del av boken. Ord, en av de kraftfullaste verktygen vi människor har. Ett litet ord kan orsaka så mycket. Från lidelse till lycka, från sanning till lögn. Att ha de rätta orden kan betyda makt.

Ibland kan det vara en fördel att inte kunna läsa många sidor på en gång. Jag kan inte det, får begränsa mitt läsande till några få sidor per dag men den här gången njöt jag av att läsa ett kapitel (de är korta) i taget. Kunna fundera en hel dag och sedan läser nästa.
Jag håller med SvD – ”Köp den, låna den eller själ den, men framför allt: Läs den!”

Text på baksidan

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.
Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj.
Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
Liesel är en boktjuv – hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att finna. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Strasse när bomberna föll.

Recensioner: Camelia + SvD + PocketBlogg

Har inte bestämt mig än vilken bok jag ska läsa nu. Det får bli lättare kost och mindre sidor, den saken är klar.
Lyssnar fortfarande på ”Snö”, bara ½ timme om dagen men det är också snart gjort.

5 responses

  1. Vilken diskussion du hamnade hos mig. Håller på dig och med dig.

    Jag har just börjat läsa dagböckerna som skrevs av Noren. Fast direkt. 2 volym. Tjockt. Pocket. Kommer ta resten av året att läsa igenom.

    Gilla

    1. Du gillar utmaningar i bokvärlden, eller?
      Fast förr spelade det ingen roll för mig hur många sidor en bok hade. Idag är jag kräsen av praktiska skäl 😉
      Lycka till och säg till när du har klarat av ditt projekt.

      Svarade en gång till på diskussionen, nu får det vara. Läs det, då får du veta en sak till om mig 😛

      Gilla

  2. Låter ju spännande! Jag gillar krigsdramer, både spänning o romantik o drama i ett, så att säga. Förstår att det måste varit ohyggligt plågsamt att växa upp och få skulden för något varken du eller dina föräldrar varit delaktig till, men det hjälper ju inte.

    Gilla

    1. Ja, vi fick äta upp vad generationen innan har ställt till med och vi fick alltid stå till svars senare i livet.
      Helt otroligt, eller?
      Det hjälpte inte att man föddes många år efter krigets slut.
      Jag har aldrig sett sönderbombade städer. Allt var uppbyggt igen när mina ögon var gamla nog för att se och förstå sånt.

      Gilla

  3. […] av alla som skrivit om samma: Martina på Ett hem utan böcker var lite kluven, Kristallina tyckte om den, Textappeal gillade också berättartekniken, Malin the Writer gillar den men tycker […]

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

