Utläst: Bitterfittan

Bitterfittan av Maria Sveland

Vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Jag är bara irriterad.

Boken handlar om Sara som är 30 år och redan bitter. Hon känner sig lurad och bitter när hon tänker på alla kvinnor hon känner som liksom hon dräneras på energi i familjefängelset.
Är det ett ofrånkomligt arv i rakt nedstigande led – från hennes rastlösa mammas diskande eksemhänder till hennes eget nervösa duktighetskomplex?

Kan bara inte identifiera mig med den här tjejen och hennes funderingar.

Frågan ”hur ska vi någonsin kunna få ett jämställt sämhälle när vi inte ens klarar av att leva jämställt med den vi älskar?” är:

Se till att männen också får barn! Lite natur har vi trots allt inom oss och det är därför ett barn drar sig till mamman i första hand.
Det är mammans kropp det växte i och det är mammans bröst som mätte barnet. Samma trygga hjärtslag, samma värme, samma kropp.

Blandade recensioner hittade jag hos Boksidan och Boktipset.

Håller på att läsa ”Dyngkåt och hur helig som helst” (Mia Skäringer) som är en helt annan femma 😉

2 responses

  1. Inte min typ av bok alls. Skulle inte ens överväga att införskaffa den. Håller mig till mina thriller, fantasy och tantsnuskromaner. 😉

    Gilla

    1. Fantasy låter så underbart. Får varva lite med det också.
      Blev lite nyfiken efter att ha läst några recensioner och boken hade inte för många sidor.
      Näste som jag läste nu var bättre, samma tema i stort sett men med insikter! 😉

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

