Lätt att gå vilse

Om ni tror att jag har gått vilse och inte hittat hem så har ni fel. Jag är hemma om än ganska tilltufsad.

Vill man bo och hitta ett hus i vildmarken är det inte alltid så lätt att hitta vägen. Vi trodde vi hittar allt. I tisdags körde vi fram och tillbaka i en liten stad och kunde inte hitta dit vi skulle.
Vi frågade en äldre dam som visste vart vi skulle och beskrev vägen för oss. Vi hittade inte.
Vi frågade en yngre kvinna som visste vart vi skulle och beskrev vägen för oss.
Vi hittade inte.
Vi frågade en medelålders man som visste vart vi skulle och beskrev vägen för oss.
Vi hittade inte.

Smått desperat knackade vi på dörren till ett mindre hus. En kvinna öppnade, lyssnade noga och konstaterade att vi aldrig hittar dit. Hon slängde sig i bilen och körde 9 km framför oss. Vi hittade tack vare henne! När sånt händer återfår man tron på människan igen. De finns, de som ställer upp för andra utan krav.

Efter visningen av huset pratade vi med två äldre damer som plockade blommor i trädgården. De tyckte vi skulle flytta dit. Det ska vara svenska! och inte norska familjer som de ville ha som granne.
Trevligt att de inte kände igen den tyska brytningen 😉

Vi bestämde oss att inte köpa huset. Det kommer fler tillfällen och vi letar vidare.
Resan kändes kaotisk, jag är inte riktigt återställd men vi träffade väldigt trevliga människa och det är också värt mycket.

12 responses

  1. De kanske inte kände igen den tyska brytningen eftersom den inte hörs! 🙂

    Gilla

    1. Jag tog det som komplimang. Kändes rätt bra 😛

      Gilla

  2. Vilket äventyr.
    Svårt att hitta nåt om man har alltför specifika önskemål. Jag har letat efter en lägenhet snart 20 år. Har varit på en del och inte har hittat nåt jag gillar.
    Kanske utgångsläget är bättre om man inte har nåt alls för då accepterar man nästan allt.

    Gilla

    1. Visst är det så. Det är så mycket som ska passa. Läge, storlek hus, storlek tomt, planlösning och… och…
      Jag är medveten om att man får kompromissa till slut men en del önskemål ska bara finnas.
      Dessutom är vi två som ska komma överens. Inte så lätt heller 😉 men vi ska trivas båda två sedan.

      Gilla

  3. Härligt med människor som är som människor ska!! Det finns fler hus, och förhoppningsvis hustittningar som inte sliter ut dig lika mycket. Kram o ha en fortsatt fin helg!

    Gilla

    1. Vi har ju inte bråttom. Så det får ta den tid det tar. Kroppen är ett problem men blir det för långt får jag avstå och skicka mannen i huset alldeles ensam.
      Om jag bara kunde lita på hans objektivitet 😉
      Kram på dig också!

      Gilla

  4. Vad glad man blir när man träffar på genuint hjälpsamma människor 🙂

    Synd att inte detta var rätt för er heller. Å andra sidan, jag vet inte om du håller med, men jag tycker faktiskt att själva letandet efter rätt hus genom att åka runt och titta på olika objekt är en stor del av nöjet vid själva planeringen av ett husköp. Det är spännande och man kommer på efter hand vad man är ute efter.

    Tyvärr är det väl inte alltid så att kropp och själ är överens om vad som är ett ”nöje”. Hoppas inte kroppen är för besvärlig med dig i själva letandet.

    Gilla

    1. Du har rätt. Jag har sett mera av Sverige de sista veckorna än de sista 20 åren. Helt otroligt men sant.
      Bara letandet på nätet är roligt.

      När vi köpte det här huset kunde vi inte vara kräsna. Banverket hade tvångsköpt vårat hus och vi fick bara hitta ett tak över huvud. Nu har vi helt andra och bättre förutsättningar och tid.

      Jag vet ungefär vad jag klarar av nu. Det tar visserligen 1 vecka innan jag har återhämtat mig men det är bara att acceptera.
      Blir det för långt får min man åka alldeles ensam och allena med frågor som ska besvaras när han kommer tillbaka. Helst bildbevis också 😉

      Gilla

  5. Ooooh, jag minns så fort det gick när jag köpte mitt hus! Hade nog bara tittat på en tre fyra stycken innan, och de visste jag på förhand inte skulle passa, men jag ville ändå ha lite jämförelsematerial. Att jag slog till med detta var rätt fåniga anledningar: 1) Det låg på landet/i skogen. 2) Det var inte för litet (snarare för stort…) och 3) Jag hade råd med det!! :-))))

    Gilla

    1. Det låter bra Laila, precis så tänker vi också.
      1. På landet/i skogen
      2. Inte för litet, minst 4 rum, gärna 1 till.
      3. Vi vill ha riktigt råd med det efter försäljningen av vårt hus.

      Ibland är jag helt snurrig efter allt tittande på nätet.
      Vill hitta huset….. nu!

      Gilla

  6. Jag kände en kvinna som tittade 250 hus/lägenhet innan hon hittade den hon gillade. Tog ett-par år bara 🙂

    Gilla

    1. Det klarar jag inte! Fast jag har hört av någon som sökte i 6 år och sedan fanns det drömhuset där helt plötsligen.
      Har 3 hus bakom mig och 1 till har vi inte sett än. Ligger långt härifrån och dit kan jag inte följa med. Suck……….

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

