Lyckan är att få paket

Brevbäraren fick köra upp till oss idag. 2 paket, reklam och den vanliga posten fick han inte in i en stor postlåda 😛

Lyckan är att få 2 paket samtidigt som skickades från Tyskland.
Första paketet innehöll 2 par stickade strumpor och en hel del gott att äta.
Andra paketet innehöll böcker. Det är lycka 😀

Har ni läst ”Den oändliga historien”? Jag gjorde det för ca. 30 år sedan och köpte då den inbundna boken. Varje kapitel började med en ny bokstav. Hela alfabetet från A till Z.
Varje bokstav fick en helsida, teckningarna gjordes av Roswitha Quadflieg.
Jag älskade boken inte bara för texten utan även för utsmyckningen.
Den boken försvann ur mitt liv för många, många år sedan.

Nu fick jag den tillbaka. En pocketbok med samma illustrationer och boken är på tyska förstås – originalet! Jag ska läsa den en gång till. Det ska bli spännande att se hur jag uppfattar den idag.

Många bokbloggar skrev ett tag om Juli Zeh som skrev ”Fritt fall”. Den fick jag också fast på tyska ”Schilf”. Klart jag ville läsa en tysk bok på originalspråket.

Tredje bokens författare känner nog ingen här i Sverige. En bok som jag har velat läsa länge.

Kändes som Jul och Födelsedag på en gång 😉

Lyckan är också om man har en vän som man kan luta sig åt.

En otrimmad Sam. Huvudet är bäddat på Rozzos svans.
Dålig bild men de ligger halvvägs under bordet med fönstren direkt övanför. Så, vad gör man. Man tar bilden ändå 😛

7 responses

  1. men nu är man förstås nyfiken på den tredje boken, så klart. Att nämna den utan att skriva författare och titel… stygg flicka 😉

    Gilla

    1. 😆
      Boken heter ”Ich bin dann mal weg” skriven av Hape Kerkeling.
      Han är en teve kändis som jag tycker om. Entertainer, moderator, som har många talanger utöver det.

      Han tog ”time out” från sin kändisvärld utan att tala om det och försvann bara. Han gick 600 km till fots till Santiago de Compostela. Där finns den heliga Jakobs grav som var hans mål.

      Han berättar om vandringen, hans tankar, insikter, människor som han träffade m.m.
      Boken fanns 100 veckor på plats 1 av de mest sålda böcker. Jag är väldigt nyfiken vad han är för människa bakom den offentliga fasaden. 😀

      Gilla

  2. Den svenska version jag lånade på bibblan i mellanstadiet hade inte stora bokstäver tyvärr, och inte var det A till Z (eller Ö) vill jag minnas eftersom det inte passade in i det svenska språket. 😛 Men jag har läst den. 😉 Jag har filmen på DVD, hur dålig den än är så älskar jag att fly in i fantasins värld. 🙂
    Paket är härligt, ja öht post som inte är räkningar, krav eller kallelser. Det är sådant man vill ha på sommaren. 🙂 (och resten av året med)

    Gilla

    1. Jag har aldrig sett filmen. Vägrade envist att följa med. Hela den världen och alla ”figurer” lever i mitt huvud. De ser ut som jag har skapat dem i min fantasi och ingen får förstöra det.

      Låt oss leva sommar så gott det går. Jag måste komma ifrån all frustration och maktlösheten. Annars blir jag galen och mår ännu mycket sämre än jag redan gör och det räcker och blir över som det redan är.
      Och om ingen skickar nåt roligt får vi beställa själv 😉

      Gilla

      1. Aha, ja jag hann se filmen innan jag läste boken (såg filmen när jag var åtta, är ju lite yngre än du) så för mig är det avigt. Annars rent generellt brukar jag säga att böcker är bättre än filmer i alla lägen. I mer modern fantasy har vi exempelvis trilogin om Eragon, där den första boken blev en skitdålig film och nästan inget överensstämde med boken.
        Skulle gärna beställa en hel drös med saker, om jag hade råd. Det har jag inte. Sitter lite här, tokstressad och med en strejkande kropp och har lite panik inför sista juni, men jag hoppas det löser sig. Jag vill också ha en fin sommar ju… 🙂

        Gilla

  3. Då är han lite som Agneta Sjödin. Hon gjorde väl samma sak. Gick in i väggen, gick på en pilgrimsresa och skrev en bok om alltihopa.
    Jag har ju inte läst boken, så jag vet inte om den är bra skrivet förstås.

    Men det är alltid lite extra intressant när någon berättar sin egen historia.

    Gilla

    1. Han skriver med mycket självironi (har börjat läsa) precis som jag tänkte. Väldigt ärligt och väldigt pragmatiskt. Jag gillar det 🙂

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

