Suck

Nu har jag suttit här, stirrat på skärmen, undrat vad det var jag ville skriva och när jag bestämde mig för tema ”bok” (igen) var jag utloggad. WordPress did som uppdates…

Igår fick jag beslutsångest storlek XXL. Hela dagen försökte jag att välja nästa bok att läsa.
Det blev den tyska boken ”Ich bin dann mal weg” av Hape Kerkeling. De första sidorna gav mig rätt. Det var ett bra val 🙂

Utläst däremot är ”För ett hus av sten” av Gina French som fick hjälp att skriva boken av Andrew Crofts.

Det var ett impulsköp efter att ha läst baksidans text:

En ung kvinna sitter åtalad för mord på sin man, fadern till hennes eget barn.

Gina växer upp i en filippinsk bergsby och börjar tidigt arbeta för att bidra till familjens försörjning. Men efter att ha drabbats av sjukdom och en rad tragiska händelser blir hon mest till en börda för sin fattiga familj. Hon svär då att hon en dag ska gottgöra dem genom att ge dem en möjlighet att bygga ett hus av sten.
Nu inleds en resa som tar henne till Manilas bordeller, till jetset-liv i New York och Brunei. Där förälskar hon sig i en brittisk man, de gifter sig och får ett barn. Men snart står det klart att hon fastnat i ett äktenskap som alltmer präglas av övergrepp och misshandel.
För ett hus av sten är Gina Frenchs egen berättelse och ett försök att förklara. En sann historia om kärlek, förlust och hoppet om en bättre framtid.

Boken är ingen höjdare egentligen, väldigt enkelt språk och ändå vill man veta hur berättelsen slutar. Gina French beskriver vad som hände för att få förståelse för det som har hänt. Det lyckades hon med tycker jag.
Jag blir inte berörd och det är kanske inte tänkt så heller. Hon kanske ville förklara på ett sakligt och enkelt sätt. Fick intrycket att hon inte vill ha medlidande eller att man tycker synd om henne.
Hon vill bara förklara hur det kunde bli så fel, få folk att förstå men också att förlåta henne.

Är lite kluven men ångrar inte att jag läste den.

5 responses

  1. Känner igen känslan i vad man ska skriva om. Under dagen svischar massvis med idéer fram, men när man väl satt sig framför skärmen har en orkan städat bland mina tankar. och allting känns blank bara.

    Gilla

    1. Precis, exakt så är det. Blir galen………

      Gilla

  2. Vissa böcker kan man ju tolka hur mycket som helst, speciellt böcker av verkliga händelser. Det finns alltid flera synvinklar, och massor med känslor. Gissar att författaren helt enkelt att bara berätta SIN historia, varken mer eller mindre. Sådana böcker kan vara rysligt bra. Det är efteråt man börjar tolka, och fundera istället 🙂

    Gilla

    1. Ja precis. Det ska vara en saklig berättelse utan emotioner även om man känner det ”under ytan”.

      Gilla

  3. Saknar dig lite… hoppas du har det bra!

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

