Utläst – Sorgesång, Siri Hustvedt

Har inte läst någon bok av henne än men läste en hel del om ”Vad jag älskade”. De flesta tyckte mycket om den.

Bokens beskrivning på baksidan

Erik Davidsen påträffar efter sin norskfödde fars död ett kryptiskt brev från en kvinna, skrivit när fadern arbetade i Minnesota under depressionen. Tillbaka i New York, där han arbetar som psykoanalytiker, ger Erik sig i kast med att läsa sin fars efterlämnade papper i hopp om att för första gången förstå honom. I dagböckerna ryms allt från kärleksbrev till fruktansvärda skildringar från andra världskriget.

Under samma tid förälskar sig Erik i en kvinna som flyttat in i hans hus. Det visar sig emellertid att någon förföljer henne och hennes dotter. Dessutom har Eriks syster Inga blivit uppsökt av en journalist som hotar att röja en hemlighet om hennes avlidne man, en välkänd författare. Plötsligt finner sig Erik involverad i flera olika situationer där det förflutna gör sig påmint på ett omvälvande och skrämmande sätt.

Det tog mig två dagar att kommer fram till om jag gillar boken eller inte. Delvis hade jag svårt att koncentrera mig, tappade bort tråden ibland. Hon hoppar fram och tillbaka och från den ena personen till nästa hela tiden.
När jag hade läst sista sidan behövde jag lite betänketid.
Det är en bra skildring av hur vi fungerar. Hur mycket vi är påverkade av det som händer oss eller våra nära och kära. Våra handlingar är därefter och hur vi tänker.

Vi har alla våra ryggsäckar att bära. Den kan vara väldigt tungt eller lätt att bära men alla bär vi något i den ryggsäcken. Frågan är om vi kan acceptera det som finns där och därmed kan den bli lättare eller om vi knappt kan bära den vikten.

Ja, boken är bra, inte så lättläst som jag trodde men den sätter tankeverksamheten i gång.

Inga länkar idag till andra bloggar men det finns väldigt många som har skrivit om den. Lätt att hitta 😀

Och så ser det ut på bokfronten just nu

Jag lyssnar fortfarande på Lilla Stjärna – John Ajvide Lindqvist
Den boken drar in mig med i berättelsen totalt och om jag skulle lyssna längre varje dag hade den nog ätit upp mig 😉 Det finns inte mycket kvar att lyssna.

Allt kan hända – Stephen King ligger kvar på nattduksbordet, hälften ungefär har jag kvar men den boken får vänta tills jag börjar lyssna på en ny bok.

Har börjat läsa Schilf (Fritt fall på svenska) – Juli Zeh fast bara några få sidor igår.

Det var uppdateringen på bokfronten. Nästa kommer helt säkert!

3 responses

  1. Jag är inne i en period (som oftast) med bara lättläst (typ harlequin) vilket såklart beror på brist på energi (och tid). Fördjupar jag mig alltför mycket i en bok tappar jag så mycket annat. Annars skulle jag gå loss på de ännu olästa böckerna i min hylla, du vet de där som man köper när man fastnat för dem, men sedan inte haft tid eller ork att sätta sig ned och läsa, eftersom de kräver både uppmärksamhet och tid. (En sorts kärlek är en sådan bok, den har legat här i 1 ½ år och väntat. har du läst den?).

    Gilla

  2. Ju, jag förstår dig. Jag vill helst läsa böcker just nu som slukar upp mig och klarar av att dra in mig i berättelsen totalt. Eller så får den vara väldigt roligt, det går också.
    Verklighetsflykt kallar man det också 😉

    Du menar Ray Kluuns bok?
    Nej, tror inte att jag skulle klara av att läsa den boken nu. Å andra sidan har jag haft många samtal med cancersjuka och/eller döende människor och har ett nästan kärleksfullt ”förhållande” med döden.
    Låter hemskt för en del människor som gärna förtränger det faktum att vi alla hamnar där en vacker dag men jag ser annorlunda på den saken.
    För att läsa den sortens bok får man vara rätt så stabil själv tror jag.
    Ha det så gott det går 😀

    Gilla

    1. Japp den, har några till liknande, men behöver lättläst och inte så tänkade böcker just nu. 😛 Har inte tid eller ork.

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

