I moderaternas värld…

… är pengarna livets drivkraft.

  • De arbetslösa som inte får jobb får jobba för 223:- kr om dagen. Då anstränger de sig mera att få ett äkta jobb som inte finns.
  • De sjuka som inte blir friska slängs ut ur försäkringen, försörjningen tas bort och därmed tvingas de till socialbidrag. De låtsas ändå bara och nu anstränger de sig att bli friska och går och jobbar !? eller tar sitt liv.
  • Invandrarna får 12.000 kr om de lär sig språket inom en viss tid. Annars vill de inte lära sig det.

Det är väl härligt när man har sina fördomar som man gladeligen tilldelar en hel grupp människor. Så enkelt och bra.

Det ska lönar sig att jobba och det ska straffa sig att inte jobba (oavsett varför). Vi som jobbar och De som inte jobbar.

Hägglund berättade ”att alla!? utförsäkrade har fått livsglädjen tillbaka”. Ge mig 10 utförsäkrade som kan bekräfta det.

Husmark Pehrsson svarade på frågan varför bedömningarna för eller emot sjukpensionen (sjukersättning) blev så olika över hela landet. Man har kommit fram till att rättsosäkerheten har ökat sedan år 2008.
Ja hon ska ta det på allvar!? men hon är så glad att folk har blivit så mycket friskare och att det är så få nuförtiden som har rätt till sjukpension.

Tror jag gärna. Det är lätt som en plätt när man utförsäkrar i exakt den takten som leder till den önskade effekten.

Nåväl, De som inte jobbar (oavsett anledningen) är ändå inte välkomna i alliansens värld. De där som bara fuskar. De vet ju alla, det har sagts tusentals gånger och då stämmer det nog.

Skattefuskarna, egna företagare som fuskar, handverkare som fuskar, byggarbetare m.m. (listan kan göras lång) räknas inte, de jobbar ju!
Det är bara folk i städbranschen som fuskar och därför ska de subventioneras. Så logiskt som helst.

Ju, vad ville jag säger mera. Egentligen tänkte jag sluta med politiska inlägg här. Det får blir sista gången 😉

Vad säger statsministern till sjukförsäkringen egentligen? Har han sagt nånting konkret, hur det ska fortsätta kanske, om han tycker det är bra som det är, eller hur, eller vad…. ?
Han förväntades svarar på några frågor men svarade han egentligen? Han som alltid tittar rätt in i kameran fick lite problem häromdagen.

Självsäkerheten fick nog en och annan smäll här. Man får faktiskt förbereda sig på obekväma frågor.

Samma sak hände när Ekot hade några frågor. Han frågades om sjukförsäkringen efter ca. 29 minuter in i videon.

Länken hittade jag tack vara Stardust blogg som är värd att läsa i alla lägen och hans bok naturligtvis. ”Kampen om sjukfrånvaron”

Ja, vad gör man nu om man går förbi en moderat valstuga där leende moderata valarbetare står och försöker prata med en av De som inte jobbar? Ska man säga direkt att man tillhör De där?
Det blir svårt, för jag lästa igår om någon som försökte prata sjukförsäkringen med en sådan person och den hämtade polisen!! Herre du min….

Nej, jag får sluta nu. Skulle inte, ville inte men ibland när det kokar över, ni vet….
Se till att ni inte råkar ut för någon olycka. Ni vet de flesta händer hemma, att ni inte hamnar i en bilolycka eller arbetsplatsolycka. Se till att ni inte bryter benen i kroppen, inte halkar, inte snubblar och… det finns så många tillfällen att skada sig. Det är inte klokt. Då hjälper inte de skattesänkningar ni har fått, för då – alltså om ni inte blir friska i tid – är ni på  nolltid socialbidragstagare. Det gäller inte bara för dig själv utan även för din partner som blir underhållspliktig när du hamnar hos socialkontoret.
Låter som en horrorfilm eller nåt men det är så, faktiskt.

Man kan också bli medlem hos moderaterna vet ni. För de får inga livslånga sjukdomar, cancer, fibro, reumatism och allt sånt vidrigt. Det får bara de människor som inte vill jobba.
Samma sak med psykiska problem. De finns ju inte överhuvudtaget. Inbillning. De är avskaffade, raderade, finns inte mera.
Den nya friska världen har öppnat sig, tack vara den smarta lösningen med att man tar bort diagnoser och att utförsäkra folk efter ett fast tidsschema.
Ordning och reda! Jawoll.

Vad jag pratar idag. Ta hand om er där ute och tänk alltid på att dina val kan bli ditt livs konsekvens 😀

18 responses

  1. Jag håller för öronen och stänger av. I mångt om mycket håller jag med dig. Jag som ”jobbar” fastän jag inte är frisk och får småpotatis för det, jag vet ju. Såg dock på mitt senaste besked från FK att min inkomst bara är beräknad på 33timmars arbetsvecka (för det var så många timmar jag jobbade en gång i tiden när jag nattjobbade) så i rimlighetens namn borde min ”heltid” hos AF då inte vara 40 timmar utan 33 timmar, eftersom jag bara har betalt för 33… 😉 (ska vi tro att de går med på det va? 😉 )
    Nåja, jag stänger av. Jag orkar inte alls. Försöker klara av att få mer än tre närvarodagar per vecka just nu, samtidigt som jag ska hålla en kurs för mina medfotografer i den lokala klubben. Tokmycket för lilla mig att tänka på alltså 😉 Vi hörs något vad det lider, men mer politik orkar jag inte med.

    Gilla

    1. Jag har lovat mig själv att sluta efter den 19. september. Oavsett hur det kommer att bli. Jag mår sämre och sämre bara. Får tänka på mig själv och dessutom får jag klara försäljningen av huset och allt som hör till flyttningen senare.
      DU ska inte lyssna på det jag hänvisar till. Jag vet att du vet hur realiteten ser ut.

      M a o – det är inget inlägg som är tänkt för dig 😉
      Styrkekram

      Gilla

      1. Vaddå, HUMPF, jag vill ju läsa allt hos dig, du får skriva så jag står ut att läsa 😉

        Gilla

        1. Hi..hi…. idag fanns massor att skriva efter Reinfeldts utfrågning. På twitter är det världens uppror efter det. Jag har ingenting att säga (biter mig på tungan) och hoppas att folk har lyssnat och förstått. Jösses, twitter är överbelastad snart 😉

          Gilla

  2. Och jag som tror att det inte heller skulle bli så mycket bättre med de röda. Men de är nog glada att de inte behövde ta i med hårdhandskarna.
    Småpeaple får det aldrig riktigt bra.
    Jag har inte märkt att jag hade bättre när de röda satt vid makten. Och det märker jag inte nu heller.
    Men jag upplever ändå mer ärlighet nu än förr.

    Det kommer aldrig finnas nåt parti som man kan hålla med fullt ut. Det kommer alltid finnas grupper som inte är nöjda.
    Kommer min karensdag på 7 dagar tex försvinna om jag röstar på röda? troligen inte.
    Och som det låter vi lovar att göra …. sen mot slutet av meningen kommer – om det finns utrymme i budgeten. Med andra ord är det bara en massa löfte som lätt kan brytas. För det var ju bara en löfte.

    Gilla

    1. Du tror inte att det blir så mycket bättre med de röda.
      Nej, inte jag heller men lite bättre och det fortsätter inte så som vi har det. Det kan inte bli sämre.

      Att ha det riktigt bra är relativt. Folk betalar för en försäkring och ska ha rätt till ersättning (ursäkta, bidrag förstås). Det ska vara läkare som bedömer en sjuk människans arbetsförmåga och inte en handläggare! på Fk.
      Inga av de små vill bli rika men de vill ha ett drägligt och rättvist liv i en demokrati och socialstat.
      De vill inte bli stigmatiserad av en statsminister som kallar de för soffliggare. Det är fruktansvärt kränkande.

      De gamla romare visste det redan då. Ger folket mat och nöje och de bryr sig inte om vad politikerna gör. En klok insikt.

      Jag ser ingen ärlighet nånstans. Det började med antal fuskare och slutade med antal sjuka som ska ha fått jobb efter Ali.
      När det gäller sjukförsäkringen finns det så många lögn som helst men folk sväljer det snällt tills… de drabbas själv 😛

      Jag har nått en punkt där jag inte ens tycker synd om dem längre. I över 2 år har de sjuka försökt att få ut sanningen. Den som idag inte har fattat galoppen får skylla sig själv.

      Det var bara sjukförsäkringen…. oj, oj, oj 😉

      Valet är pest eller kolera.
      De tre små partierna är bara stödben till moderaterna. De har inget inflytande överhuvud taget. Så hela alliansen är moderat i mina ögon.
      De röd-gröna verkar i alla fall kompromissa. Alltid något.

      Gilla

      1. Jag håller ju med dig. 🙂 I det mesta faktiskt. Svåra sjukdomar är inte tidsbestämda. Och alla fuskar ju inte, men många.
        Men jag röstar på Alliansen ändå. För jag tycker inte att man genom att byta uppnår resultat. Det är bättre att få förändring genom att få den nuvarande uppsättningen att förstå det orimliga för dem svårt sjuka.

        Gilla

        1. Ja, det var många som fuskade. 2 av 10.000 !! Betyder att 9998 människor straffas för de 2 som fuskade.
          Skattefusk och skattfel kostar staten ca. 133 miljarder kronor.
          Försäkrings- och bidragsfusk 9,5 miljarder.

          Samtliga remissvaren varnade för de ohyggliga konsekvenser av de nya reglerna.
          Fk varnade för de nya reglerna.
          I över två år har man protesterat, samlad över 100.000 underskrifter, lämnat in dem och igår visste statsministern ingenting om en del av reglerna. Han krävde att få se pappret – om det nu existerar.
          Det ”pappret” är lätt att hitta på Fks egen hemsida och han fick det nog tusenfalt idag 😉
          Citat Reinfeldt ur ”Det sovande folket”
          ”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.”
          Men det dras skatt för det från lönen ändå.

          Nu pratar jag bara om sjukförsäkringen och skulle kunna rabbla upp mycket mera.
          Jag har höns vet du. Skulle aldrig sälja en höna som värper guldägg. Hellre varje dag ett guldägg än en stor engångssumma för hönan…. och… så … vidare 😀

          Igår fick vi veta att han kan tänka sig Sverigedemokraternas passiva stöd om han därmed kan sitta kvar vid makten.

          Det är din rättighet att rösta på Moderaterna. Om du tycker det är rätt ska du göra det.

          Gilla

      2. Problemet är att jag inte tror att de röda kommer göra så mycket åt situationen. Har de sagt hur de skulle lösa de utförsäkrades situation ?
        Lyssnar radion varje dag men kan inte minnas vad deras förslag var.
        Men efter att de har monterat ner välfärden under många år och efter att de har lovat att inte ha vägtullar och det första de gjorde efter valet att införa det (jag har ingen bil, så det rör absolut inte mig) så har jag lite svårt att lita på vad de säger och lovar.

        Men människorna glömmer väldigt lätt. Men socialdemokraterna smarta också. När de vinner val, börjar de att ösa på med brutna löften sen de minst populära åtgärderna, sen dem 2 sista åren tar man fram det som kvarstår av löftena. Men efter mer en 20 år vid makten blev folk ändå missnöjda.
        Vem vet kanske vinner de nu igen. Blå regering brukar inte kunna mer än en period åt gången. Så chansen är procentuellt sett är ganska stora. 🙂

        Oavsett hur valet slutar måste jag jobba, och egentligen ingen bryr sig om soloföretagare. 🙂 Vi måste klara oss oavsett. 🙂

        Gilla

        1. Värre än så här – Aftonbladet idag kan det inte bli.
          Där hittar du lite fakta om försäkringen också till vänster om artikeln.

          Det finns en överenskommelse hos dem rödgröna HÄR (pdf)

          Det är inte guld och det var svårt med Sossarna också men idag är det omänskligt. Som sagt, pest eller kolera.

          Gilla

  3. Försök lura moderaterna att gå in i valstugan, sen blockerar du dörren och sätter du eld på den. 🙂

    Gilla

    1. 😆 Då vill de inte prata med mig längre – tror jag.
      Nej, jag får faktiskt inte prata med dem. När jag börjar kan det bli en del verbala angrepp som kanske leder till skrik efter polisen 😉

      Gilla

      1. Är det inte rätt färdigdiskuterat, när allt kommer omkring ? Tror man måste bli en smula mer konkret i sin kritik visavi den här sortens människor, och ge dom en chans att testa systemet ur ett förstahandsperspektiv. 😛

        Gilla

        1. Ja, det är det faktiskt, suck….
          Det är ingen risk vet du. Det blir säkert en och annan som får smaka på den medicinen.
          Tyskarna påstår faktiskt att skadeglädjen är den som är bäst och den som kommer från hjärtat 😛

          Gilla

  4. So etwas gibt es, genau.

    Om du vill ha lite sann eskapism är den här ett klipp, enbart dialogen mellan Snusmumriken och Lilla My är värd pengarna många gånger om:

    http://www.e-böcker.org/farlig-midsommar-p-1812.html

    Gilla

    1. Det var mitt i prick 😆
      Sann eskapism – det är det jag letar efter, suck….

      Gilla

  5. Man kan undra hur detta samhälle ska sluta. I fredriks regering pratar man gärna om etik och moral. Tyvärr går det inte hand i hand . Vad är det som gjort att människor i Sverige idag låter egoismen går före mänsklighet?

    Gilla

    1. Det är en bra fråga Mona.
      Stress och girigheten? Tidsbrist pga alla tekniska prylar och leksaker?
      Vet inte men det verkar breda ut sig i rasande fart.

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

