Skrattsalvor ekar genom skogen

Nu har det skett, jag har blivit vansinnig 😉

Sedan år 2008 har man engagerad sig i sjukförsäkringsfrågan och försökt att förklara de sjuka nya sjukförsäkringsreglerna.
Ibland trodde folk på det man berättade men alldeles för många gånger trodde ingen på det.

Jag kan förstå det. Allt man kan läsa om det, alla artiklar som skrevs, alla ”enskilda fall” man läste om måste! vara ett undantag. Nånting har säkert gått fel och det kommer att ordna sig. Jag förstår att man kan tycka att det kan inte vara så hemskt som allt det där som berättas. Det vore ju helt korkat.

I min bekantskapskrets har jag någon som alltid tröstade mig med att sanningen kommer att sprida sig ganska snabbt. Alla sjuka har arbetskollegor, vänner, släkt, grannar….. som i sin tur känner någon som har blivit sjuk och så vidare…

När de nya reglerna började gäller blev jag först chockad, sedan förtvivlad, handlingsförlamad,  maktlös och sedan försökte jag engagera mig så mycket jag orkade.  I år bestämde  jag mig för att lägga av med mitt skrivande om Försäkringskassan.

Nu har det hänt. Någon som inte trodde på alla skrämmande berättelser och tyckte att den reformen! behövdes och var bra, drabbades själv.
Vill säga, någon bestämde sig för att bli sjuk, ha..ha..ha.. (Obs! politikernas syn på saken).

…. och vad gör jag? Jag skrattade så tårarna rann, kunde knappt bärga mig. Tror bestämt att jag har blivit galen på kuppen. Jag är verkligen ingen människa som önskar andra sjukdomar, tvärtom, men jag orkar inte längre att tala om alla fallgropar som väntar den där människan nu.

Nej, ska försöka lugna mig, sluta skratta, torka bort tårarna och återgå till min vardag som är besvärlig nog.

8 responses

  1. Du har inte blivit galen, lovar. Man är bara lite ”slut på” som vi säger här hemma. Att kriga och strida och tycka och tänka tar knäcken på en och när verkligheten visar sitt fula nylle hos någon som ifrågasatt sanningen så kan jag mycket väl tänka mig den reaktionen.

    Fakta är att jag bara väntar på samma sak själv, INTE för att jag vill få rätt eller att hamna i sitsen där jag flabbar käken ur led utan bara för att nu är verkligheten såhär. Varmt välkomna till vårt fina sjukreformerade Sverige. Det var ju det jag SA för ända in i h-vete…typ.

    Gilla

    1. Det är nog så. Man är helt slutkörd och det är bara en av alla reaktioner som dyker upp då och då. Ha en trevlig vecka, trots eländet.

      Gilla

  2. Man borde nog inte önska någon annan att råka ut för alla dessa orättvisor, men……
    Medger att jag förstår skrattsalvorna..

    Tror INTE vi är galna, bara medvetna om vad som har hänt med hela socialförsäkringssystemet.
    Dom som inte trodde att det skulle braka var nog vansinnigt naiva…

    Gilla

    1. Precis. Den naiviteten kommer att kosta till slut, suck…

      Gilla

  3. Jaaa, man önskar och önskar att politiker och anställda på försäkringskassan själva ska drabbas av något långvarigt och därmed hamna i sitt eget klet! Samtidigt tänker jag, att OM en politiker skulle bli riktigt sjuk, så har säkert han eller hon tillräckligt med säkerhetslinor och paraplyer och över huvud taget så bra ekonomi att de inte behöver bli drabbade ekonomiskt av det.
    För det är ju faktiskt så att de som har jättelöner, behöver aldrig bli drabbade alls, i något fall. Om de bara är/har varit lite kloka innan och har lagt upp en buffert. Något som en låglönearbetare ofta inte kan!

    Gilla

    1. Visst är det så och det där omtalade ”ansvaret” som de får bära är skrattretande.

      Gilla

  4. Du vet att skadeglädjen är den enda sanna glädjen? 😉 Sägs det. Jag förstår dig. Man önskar ingen något ont men man önskar att de obildbara fick smaka sin egen piska lite granna ändå.

    Gilla

    1. Känner till den sanna glädjen 😉
      Skulle gladeligen byta med dem. Bara en enda dag men hela 24 timmar för att få en smärtfri arbetsdag (tänk vad roligt det hade varit med arbetskollegor och allt…..) och en underbar natt därtill, också med allt som det kan innebära 😉

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

