En klockren femma

Kankse dags att skriva lite om de böckerna som jag skulle ge en femma.
Stefan Einhorn ”Änglarnas svar”

Vid andra världskrigets slut kommer den unga kvinnan Hanna till Sverige med de vita bussarna. Hon har överlevt koncentrationslägrets fasor men förlorat allt. I Stockholm får hon anställning som barnflicka hos en familj med en liten son. Det hon har varit med om bevarar hon inom sig, men efterhand avslöjas hennes hemligheter och livet tar en oväntad vänding för alla inblandade.
En sinnrikt konstruerad roman som rör sig mellan det ockuperade Polen, Israel och Sverige. I varsin monolog berättar romanens sju personer sin del av historien, och inte förrän den sista pusselbiten är lagd framträder hela bilden av det ofattbara som skedde i det judiska gettot och vilka följder det fått för en svensk familj. En stark skildring av människans förmåga att göra såväl gott som ont och av hennes längtan efter försoning mitt i det allra mörkaste.

Den här historien påminner oss om att det varken finns ren ondska eller ren godhet. Hur viktigt det är att få veta en människans intention för sitt handlande. Blir man indragen i en konflikt eller en kris är det alltid bra att lyssna på båda sidorna innan man tar ställning.
Nånting som jag fick erfara själv och släktingar som berättade flera år senare att de fick höra en helt annan historia än det som jag hade att berätta ur mitt perspektiv.

Det är en relativ kort roman, läs eller lyssna på den.

Andra som har skrivit om boken Bokmania

2 responses

  1. Läste lite Einhorn när jag var tonåring, hans böcker brukar vara bra. Och jag är en sucker för böcker som handlar om kriget, eller efterkrigstiden. Fast just nu är det bokstopp här… men senare i höst kanske… 🙂

    Gilla

    1. Glöm inte att fylla på din önskelista med den här boken 😀

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

