De sista böckerna

Glömde nog igen att skriva om mina lästa och lyssnade böcker. Här kommer en kort sammenfattning.

som är en liten smula underbar. Den får en 4:a av mig !

Mo Battle ska fylla femtio och är mamma till två hormonstinna tonåringar. Sjuttonåriga dottern Dora anklagar Mo för typ ALLTING, och Peter, 16 år, känner att han faktiskt är lika underbar som sin hjälte Oscar Wilde. Och så är det pappa, som … tja, bara är pappa.

Hursomhelst, Mo har en kris. Hon är på väg att göra något ovanligt galet och själviskt, något som kommer att få hela familjen att balansera på avgrundens rand. Kommer familjen att falla? Eller kommer de, när det verkligen gäller, att finnas där för varandra?

En äkta Jonathan Tropper. Relationer som inte är vad man önskar sig. Allvarliga ämnen som man ändå kan le åt då och då. Den får en 4:a av mig.

”Mitt äktenskap slutade på det gamla vanliga sättet: med cheesecake och ambulans.”

På sin frus trettiofjärde födelsedag överraskar Judd henne i säng med hans chef, radioprofilen Wade Boulanger. Judd står i sovrumsdörren med hennes favorittårta i händerna och ser livet rämna. Två månader senare, på väg till sin pappas begravning, får han veta att hans blivande exfru är gravid. Till på köpet förväntas han sitta shiva, en judisk sorgevecka, tillsammans med sin minst sagt utåtagerande familj. Det blir sju långa dagar, fyllda av överraskningar och röjda hemligheter, slagsmål, otrohet och evig kärlek.

Den här boken är ett måste om man vill förstå hur och varför kvinnlig könsstympning görs på ett fruktansvärt grymt sätt. Den får en 5:a av mig.

Waris Dirie är född i Somalia vid sex års ålder vallade hon getter i den somaliska öknen. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambassadören. I London ‘upptäcktes’ hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär som toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält.

Ett liv i ett thailänskt fängelse. Fängslande 😉 Den får en 4+ av mig.

Efter att ha jobbat i den thailändska regnskogen beslutar sig Jens Månvinge för att ge sig av till Bangkok och fixa sin trasiga ekonomi. Det är ett ödesdigert beslut som blir upprinnelsen till en skakande historia. Det dröjer inte länge förrän han blir gripen för ett grovt narkotikabrott i centrala Bangkok där amerikansk och thailändsk polis ligger och väntar i ett bakhåll. Domen faller och han undgår dödsstraff efter att ha erkänt sig skyldig. Med ett straff på trettio år kastas han in i Asiens mest ökända fängelse. Tillsammans med 12 000 fångar är hans öde, likt deras, förutspått att falla offer för våld, förtvivlan och sjukdomar. Döden tycks vara den enda vägen ut. När hans närmaste vän i fängelset dör i hans armar fattas ett beslut. Jens och en cellkamrat beslutar sig för att rymma.

Jag läser nästan aldrig deckare men de här novellerna var lysande. Gillade jag skarpt och boken får en 5: av mig.

14 skickligt berättade noveller där vi förutom gnidna släktingar, försmådda äkta makar, stalkers och mördade jubilarer äntligen får återse hennes smarta och observanta antideckarhjältinna Siv Dahlin

 

 

och sist men inte minst. Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri. Den får en 5:a av mig.

En bil har exploderat i Stockholm. Amor irrar runt i en polisfylld, paranoid stad på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. I framfickan har han en telefon, i bakfickan en kniv. Han ska svara när Shavi ringer, han ska sluta stalka Valeria. Framför allt ska han bete sig maximalt normalt. Under 24 intensiva timmar befinner vi oss i Amors huvud där gränserna mellan brottsling och brottsoffer, kärlek och kemi, paranoia och verklighet, blir allt suddigare.

Nu ska vi se om jag klarar av att skriva om mina 4:a och 5:a lite regelbundet i fortsättningen. Tror inte det men man ska aldrig ge upp 😉

Nyfiken på dina tankar

