Funderar och funderar

Det är hemskt vad jag håller på att fundera över allt mellan himmel och jord. Det är inte så enkelt med ett nytt liv efter nästan 3 decennier där man var två.
När jag inte kommer längre med tankeverksamheten hittar jag på nonsens som det här:

Har sett att många båtägare har fått sina båtar klara. Där ligger dem nu och väntar på riktigt bra väder.

aktabat

Nu vill jag inte vara sämre förstås. Min båt är också klar.

bat

Fast vädret struntar vi högaktningsfullt i.

9 responses

  1. Här, i mina trakter har det varit/är fortfarande fint väder. Lite väl blåsigt förstås. Segelbåtsväder alltså. Men jag föredrar en lagom stor motorbåt, mycket lugnare!
    Jag ser ofta att många båtar bara ligger där… söndagsseglare, förmodligen.
    Med tanke på vårt vanliga sommarväder så, visst, en tomatbåt går också bra. Smakar iaf. mycket bättre!

    Gilla

    1. Tomatbåten har smaskigt innehåll och dess underhåll är mycket lättare. Inget skrapande, skrubbande, målande och… och…
      Lite diskmedel bara, klart.

      Gilla

  2. En tomatbåt kräver inte så mycket. Jag hade båt i många år och det var mer tid som gick åt på varvet än tiden jag fick njuta av henne. Men det är ju klart, man behöver kanske inte riva ur all inredning och bygga ny. Men jag gjorde det. Kul i och för sig, tills det kändes som lite för mycket för att vara roligt.
    Fundera på en ny, men jag har inte bestämt mig än.

    Kram!
    /Skvitt

    Gilla

    1. Det är ju det. Redan utan ombyggnad är det mycket jobb för några veckor om året. Vi gick från segelbåten till kanoten som var lätt, smidig och ändå kul.
      Ja, det är svårt med det jordiska.
      Kram

      Gilla

      1. Kanot är underbart, särskilt kajak. Jag har haft båda sorterna, alltså även kanadensare.

        Båda sorterna var lite slarvigt skrivet kom jag på eftersom det finns fler kanottyper än dessa. Det finns ju segelkanoter, såsom B (antagligen A också), C, D och IC. Kanske även E. Jag är inte riktigt uppdaterad på alla dessa typer och har aldrig haft sådana kanoter.

        IC är knappast något för mig. Kolla här 🙂 http://www.kanot.com/kanotsegling___397.aspx

        Kolla in Carmen: http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Sok-i-samlingarna/Foremal/Batar/Kanoten-CARMEN/

        Kram!
        /Skvitt

        Gilla

        1. Nej du, ingen segling. Jag vill ju sitta i den och inte hänga utanför 😉
          Carmen är väldigt charmig. Det måste vara en dröm för alla som älskar kanoter och ingen plast där inte!

          Gilla

          1. Det var ju lite extremt det där, men här är en video som upplyser om kanotsegling:

            Självklart är det aldrig samma komfort i en segelkanot som i en segelbåt. Små båtar, små bekymmer. Men bara för att det är riktiga segelbåtar så måste de inte vara så jättestora, så klart.

            Lagom stor båt och fin segling:

            (Jag blir sjuk!)
            Tuff segling i liten båt. Det påminner mig om några turer jag själv gjort i blåsväder när jag hade segelbåt. Men mes var jag ute i lugnare väder. Det är trivsammare, men hårt väder har också sin tjusning.

            (Nu blev jag sjuk igen. Men det var illa med focken som tillåts fladdra. Den ska ju tas ned.)
            En underbar liten minihavskryssare är Leasure 17. Den finns med twinköl och konventionell. Jag seglade utomskärs från Marstrand till Vinga med surrat roder och hon skötte sig perfekt. Jag behövde inte korrigera en endaste gång. Kanske det mest var ren tur. Hur som helst var det bekvämt och trivsamt.

            Kram!
            /Skvitt

            Gilla

          2. Oj, oj…säger jag bara. Det började nästan gunga här för mig. Det är en fin hobby faktiskt om man verkligen kan utnyttja hela sommaren.
            Kram!

            Gilla

          3. Man behöver inte kränga upp kölbåtar tack och lov, det har man blyet i kölen till. 🙂

            Annars är det trevligt med båt, en hel del jobb alldeles för tidigt på våren men hemskt trevligt när man väl återhämtat sig från vårrustningen. Om man inte använder båten till annat så är det rätt trevligt att åka ner till den med en påse busfärska kanelbullar och en bok.

            Gilla

Nyfiken på dina tankar

