Det är roligt nästan jämt

Jag ville ju inte men vad ska man göra om det första man läser på nätet är en artikel i Aftonbladet. Skrivna av…. ja vem annars än…. Gunnar Axén och Cristina Husmark Pehrsson.

Ohly lovar mer än han kan hålla

Ärligt talat förstår jag inte ens syftet med den artikeln. Vad ville de ha sagt?

Ohly hade nog sagt att Alliansen vill öka de ekonomiska klyftor och nu förklarar Axén och Husmark varför det inte stämmer. Först det gamla vanliga….

Under vänsterns tid vid makten skickades 140 människor om dagen ut i förtidspension. Och under vänsterns tid vid makten användes sjukförsäkringen som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd.

och nu den fantastiska prestationen som Alliansen har åstadkommit

Politiken har nu förändrats. Under Alliansregeringens första tre år har antalet personer med förtidspension minskat med 50 personer om dagen, från 554 000 till 502 000.

Om man utförsäkrar sjuka människor är det väl ingen konst. Dina dagar har tagit slut, var god och ut….

Antalet sjukskrivningar har halverats och de statliga satsningarna på rehabilitering har tiofaldigats.

Wow, säger jag bara och var är de där rehabiliteringarna? Fråga medlemmarna i nätverket RESURS, de letar fortfarande efter de där rehabilitationerna och de kan inte hitta dem….

Och till slut får vi veta att Socialdemokraterna och Vänster endast har 180 dagar kvar för att komma överens om ett gemensamt budgetalternativ.

Jag undrar i mitt stilla sinne varför socialförsäkringsministern och ordförande för socialförsäkringsutskottet lägger ned tid för att ”tro” eller ”antar” eller ”konstatera att Vänstern måste göra si och så”.

Tycker de har tillräckligt med problem att lösa. Nämligen ett sjuförsäkringssystem som håller på att gå under i kaos, fullkomligt förtvivlade människor som knackar på och kräver svar.
Regler som ingen förstår, uttryck och begrepp som inte går att tolka…… listan kan göras lång.

Vi väntar alla de där 180 dagarna och sedan får vi se vad oppositionen kommer att presentera.

De sjuka har däremot inget förtroende för varken Husmark Pehrsson eller Axén. Löften som: ”Ingen kommer att ramla mellan stolarna” och ”Ingen behöver vara rädd för sin försörjning” har redan visat sig vara helt fel.

Aftonbladets ledare: SKANDAL och det är exakt vad det är!

Läs mer om de nya turerna: Ett Hjärta Rött SmärtbloggenAlliansfritt Sverige

5 responses

  1. Måste ju för 17 gubbar vara bättre både för hälsan och det sociala att människor blir förtidspensionerade (de kan vägra, de kan lämna pensionen om de känner sig friskare!) än att folk blir nollade och inte längre kan försörja sig! Jag förstår inte högerpolitiken, alls. Vad säger att människor utan pengar, utan hem, överkörda – är friskare och arbetsförare?! Idioti!
    Sedan bör man väl komma ihåg att FK under lång tid vägrat patienter sjukskrivning så det är inte första gången folk blir nollade, däremot är det första gången så många samtidigt blir nollade. Att sätta en tidsgräns på en sjukdom är vansinnigt. Enligt socialstyrelsens riktlinjer skulle jag ha fått vara hemma två veckor från mitt arbete, längre än så kan man inte gå med kräkningar. Sex år versus två veckor… Wooho! 😉

    Gilla

  2. Precis så är det.
    Jag bjuder på snart 7 år som, enligt socialstyrelsen, tar 4 veckor och ingen bättring i sikte.

    Gilla

    1. Ja det är roligt nästan jämt. Dagens läkare vid besök idag; ”kan inte sjukskriva dig eftersom vi inte har någon diagnos nu”. Jag: ”Nej det är ju för att ni inte fortsatt utreda och leta efter något att ställa diagnos efter”. 😉

      Gilla

      1. Jag trodde också ganska länge att en läkare försöker hitta orsaken för att kunna hjälpa. Men icke, man behandlar symptom och det var det. Jag vet, jag vet….
        Kram

        Gilla

  3. Jag beklagar att du alltid har ont. När jag har haft ont någonstans så brukar jag tänka att somliga har alltid ont, de kommer inte undan det som man gör med tandvärk och migrän.

    Så det gäller att vara tacksam för det man har när man inte har värk någonstans. Det är en guld värt.

    Kramis

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

