Fortfarande problem

Vad ska jag säga, jag har problem med att återhämta mig. Smärtan är lika envis som jag. Så vi bråkar med varandra hela tiden 😉

Än har jag inte sagt ett ord om valet. Nu säger jag det. ”God natt Sverige”.

Många försök görs för att få uppmärksamhet gällande Moderaternas sjukförsäkringsregler eller de problemen arbetslösa har tack vare Fas 3.
Det har varit och kommer att vara knäpptyst om det.

En sak är regeringen bra på och det är att hålla tyst när det blir obekvämt. Husmark Pehrsson, som antagligen har fått sparken, talade om att hon självfallet skulle agera om hon fick veta att någon ramlade mellan stolarna eller far illa pga reglerna.

Den damen visste inte ens hur svårt det är att få försörjningsstöd (socialbidrag) utan tror att man kan komplettera upp sin inkomst. Herre du min…. helt otroligt.

Tur att det finns många som gärna hjälper till att redovisa de enskilda fall som är så sällsynta 😯

Nog om det. Kom inte sedan och påstå att du inte visste hur det går till när man blir sjuk eller arbetslös. Har du röstat på alliansen? Skylla dig själv.

Ändå händer det roliga saker också.
För 4½ år sedan hamnade en ung kille från Österrike (17 år) som praktikant hos en bonde här i närheten. Han vantrivdes, fick jobba alldeles för mycket för en 17årig, skulle göra saker han aldrig hade gjort tidigare och var jämt hungrig. Värdparet var inte så bra på att laga mat och rummet han bodde på var under all kritik.

Så han tillbringade all fritid hos oss och vi hade mycket kontakt med hans föräldrar också.

Nu vet han att vi kommer att flytta och har genast talat om att han vill hälsa på oss. Bara han slipper se det gamla stället igen och det ligger långt bort där vi bor sedan. Ibland är det riktigt roligt 😀

Sedan läser och lyssnar jag och har skaffat något nytt men vi tar ett steg i taget. Mera om böcker blir det nästa gång.
Gute Nacht – god natt – good night, sleep tight 😛

6 responses

  1. Många tyvärr glömmer bort att under sossarnas tid har man gömt väldigt många arbetslösa i sjukkassan. Därmed kunde man visa upp bättre arbetslöshetssiffror.
    Och den har orsakat att många lyfte sjukpengar fast de inte var sjuka. Och det drabbar nu de verkligt sjuka.

    Hoppas att du mår bättre snart. En flytt är ju påfrestande även om man är fullt frisk.
    Skickar dig stärkande tankar och en helande kram.

    Gilla

    1. Fel Antonia. Det är det som Moderaterna påstår men
      sanningen är att det var 51 personer om dagen som förtidspensionerades. Uppgifterna kommer från Försäkringskassan!

      Sanningen – Sidan 13 / 3.3.

      Vi flyttar först i början eller mitten på januari. Det är de sista tidens visningar och allt omkring som påverkar mig så enormt. För många och för starka tabletter nu. Jag måste få ner det. 😦

      Gilla

  2. Jag ser både fördelar och nackdelar med alliansens politik. Just sjuk- och arbetslöshetsfrågorna är inte helt OK, men de var inte OK på sossarnas tid heller tyvärr. Fas 3 är mer eller mindre ett skämt, tycker jag. Man är livegen, antingen ställer man upp på alla de villkor som diktas upp för en eller så blir man utförsäkrad, bara att ”välja”. (ex som min praktik som stressar ur mig totalt, inte ens kommit upp i 30% eftersom de tider som ”passar praktikplatsen” som jag hänvisats till inte alls funkar med min sjukskrivning på deltid. Men jag har ju ett ”val”… jag kan ju alltid låta mina räkningar samlas på hög och sitta här o lugn och ro och försöka bli frisk utan pengar… 😉 )

    Gilla

    1. Antar att det kommer att bli ännu mera ”hjälp” till alla ”som inte jobbar”.
      Även sjuka har ett val enligt regeringen. Var sjuk eller välj bort din sjukdom som har gett dig arbetsoförmåga. (Man får passa sig hur man uttrycker sig).

      Husmark Pehrssons efterträdare vill göra det ännu svårare för att få försörjningsstöd.
      Det blir roligt att se de sjuka som hamnade hos socialen jobbar för kommunen sedan.

      Fast nu får vi nog anpassa oss till den nya människosynen som råder. Hjälp dig själv, strunta i andra och se till att du kan överleva.

      Jag vill överleva och om jag fortsätter att hetsa upp mig på den här politikens alla lögner går jag under.
      Nu får det vara slut med det. I alla fall på den här bloggen.
      Det som får vara kvar är politiska länkar eller länkar som leder till sanningen.

      Gilla

  3. Jag har en vän som jobbar på Arbetsförmedlingen i chefs position sen slutet av 90-talet början av 2000 -talet. Det ‘är han som berättade hur arbetslösa blev slussade till sjukpensioneringen. Och dem var inte få.
    Ska se om jag kan få exakta siffror från honom, när jag pratar nästa gång med honom. Han har i alla fall ingen vinst i att ljuga för mig.

    Gilla

    1. Den varianten har jag aldrig hört talas om.
      Hittills påstår dem att man behöll sjuka som var sjukskrivna i systemet genom att sjukpensionerar dem.

      Det var helt säkert inte bra förr heller men det är inte poängen. Det är de reglerna som gäller sedan år 2008 som är helt mot all förnuft.
      Man kan inte dra ned ohälsotalen med att utförsäkra sjuka människor och man kan inte slänga ut över 50.000 människor bara för att man gjorde förr si eller så.

      Fuskare har också funnits. Det var 2 av 10.000 som fuskade!
      Fuskare finns överallt.

      Det som är värst är att politiker ljuger så det visslar om det när det gäller reglerna. De vägrar pratar om det, de vägrar diskutera det.
      Utredningen som ska göras kommer att vara klar år 2013! Tänka sig, 5 år senare får vi veta om konsekvenserna och är det Husmark Pehrssons efterträdare som ska göra den vet jag svaren redan idag.

      Det hade varit o.k. om politikerna hade varit ärliga och sagt: Du får vara sjuk i 180 dagar och därefter tar försäkringen slut men att ljuga hela tiden är förnedrande och kränkande för varje sjuk människa och deras familjer.

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

