Mat och tröst

Kan mat ge dig tröst och om det gör det, vad äter du då?

När jag var barn och sjuk men på bättringsvägen fick jag alltid chokladpudding. Det var det bästa jag visste. Efteråt mådde jag ännu bättre. Det följde mig genom livet. När jag är ledsen idag kan jag fortfarande trösta mig själv med varm chokladpudding.

Lite senare när jag var äldre fick jag gå ut med grannens baby. Jag älskade att ta en promenad med barnvagnen. När jag hämtade barnet fick jag ibland vänta tills det hade ätit upp sin gröt. Det var inte bara barnet som gillade gröten utan även jag. Var det något kvar fick jag äta upp det. Det var mannagrynsgröt som jag fortfarande är barnsligt förtjust i. Det funkar också fortfarande som tröstmat.

Saker ni inte visste om mig. Det kanske kommer mera. Jag har planerat en blogguppgift för mig. Gäller hela november. Eftersom jag är stjärntecken tvilling (visste ni inte heller) har jag svårt att slutföra ett projekt. Det beror delvis på att en tvilling alltid har flera projekt samtidigt på gång och delvis verkar varje projekt i början väldigt lockande men det avtar sedan dag för dag. Så funkar en tvilling för det mesta men inte alltid.

One response

  1. Vi stackars människor behöver mycket tröst. Betyder det chokladpudding (med vaniljsås) eller mannagrynsgröt så är det inte helt fel. (Har jag gillat sedan barnsben.) Att sedan dessutom få krypa ner till lilla vovven med solen spelande över täcket, inte illa ! Tvilling säger du. Jag med. Oftast slutför jag projekt, men du har rätt ändå, jag känner mig lätt rastlös. Har blivit värre med åldern…

    Gilla

Nyfiken på dina tankar

