Snö – Orhan Pamuk

Då hade jag klarat av den boken. Jag kollade aldrig hur många sidor pocketutgåvan har men 18 cd som ljudbok betyder nog tegelstensformat.

Beskrivande text

Till staden Kars längst österut i Turkiet kommer en man som bara kallas Ka.
Han är poet, har levt länge i exil i Tyskland.

Ka är utsänd av en tidning för att skildra en våg av självmord bland unga kvinnor. Det är 1992, snön faller, staden är snart avskuren från omvärlden.

Det är valkampanj i Kars, islamisterna går mot seger, staden skakas av politiska motsättningar och Ka får mer material till sitt reportage än han vill ha.

Snö blev snabbt en mycket kontroversiell bok i Turkiet, men också en oerhörd publikframgång.
2004 utsågs romanen av New ork Times till en av årets tion viktigaste böcker.

Ett tag fick jag tugga mig igenom boken. Ibland blir det helt enkelt för mycket av allt. Det är politiken, det är religionen, det är kärleken och allt består av motsättningar. Det moderna Turkiet krockar med det traditionella Turkiet.
Det var en fördel igen att jag inte kan lyssna så länge utan har tid att smälta det jag läser för annars hade jag nog inte hängt med i svängerna. Förståelsen för Turkiets problem har däremot ökat avsevärt.

Recensioner: SvD och boksidan.net

Ny ljudbok och nåt helt annat:
Skumtimmen av Johan Theorin. Jag gillar inte deckare men lät mig övertalas att försöka med den här boken.

Nu pocketbok på nattduksbordet:
Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist som jag har börjat med redan. Den boken har en mysfaktor 😀

Nyfiken på dina tankar

