Böcker finns också fortfarande

Deckare är jag inte så förtjust i och har aldrig varit det och ändå lyssnade jag på ljudboken Skumtimmen av Johan Theorin. En vän och en del bokbloggare har övertygat mig att ge boken en chans och jag ångrar ingenting 😉

”En dimmig sensommerdag i början av sjuttiotalet försvinner en liten pojke på norra Öland utan några som helst spår. I dagar och veckor letar familjen, polisen och frivilliga efter honom.
Mer än tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat samtal från sin far, sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han ber henne komma till Öland för att hjälpa honom med ett nytt spår efter den försvunne dottersonen.
Julia återvänder motvilligt till barndomens ö och sin åldriga far. Först nu får hon höra talas om en mytomspunnen ölänning, Nils Kant, som en gång satte skräck i en hel bygd. Han är död och begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann.
Ändå finns det de som har sett Nils Kant. Han sägs ibland vandra på det öländska alvaret i skymningen. I skumtimmen.

Skumtimmen är en mångbottnad och gripande berättelse om sorg och oändlig saknad. Det är en historia där skuggorna från det förflutna sveper in i nutiden – från Ölands karga landskap, bakåt till andra världskriget och bort till Karibiska havets hamnar”

Pocketbloggen skriver om boken precis som Boksidan där man hittar både ris och ros.
Jag tyckte väldigt mycket om boken som säkert beror på att jag inte gillar deckare så värst mycket.

Fler som skriver om Skumtimmen – En bok om dagen och Bokplatsen

Nattfåk står nu på önskelista också som jag ska lyssna på eller läsa, vi ska se.

Nu har jag börjat lyssna på Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist. Jag har för några månader lyssnat på Pappersväggar och där finns en epilog till Hanteringen av odöda. Nu vill jag gärna veta hur det började och därför köpte jag den ljudboken också.

Pocketboken är fortfarande ”Vindens skugga” som jag för närvarande tuggar mig igenom fast jag läste väldigt entusiastiska recensioner. Det går dessutom sakta för att jag har mera ont som vanligt. Några få sidor varje kväll. Efter 120 sidor vet jag fortfarande inte vad jag ska tycka men det är flera hundra sidor kvar 😉

8 responses

  1. Hanteringen av odöda känns lite framhastad, mer som en skiss … Slutet i Pappersväggar kändes bra, det hade varit lite olustigt med dom omlevande (ja, visst ger uttrycket associationer ?) sittande ute på Järvafältet i ett ingenting … Jag tror att den hade blivit mycket bättre om han hade fått nåt år eller två att slipa på berättelsen.

    Försök få tag på Människohamn, den var rätt häftig.

    Gilla

  2. De flesta som har läst Hanteringen av odöda tyckte nog detsamma men jag kunde inte låta bli när jag fick se ljudboken till ett så bra pris dessutom.

    Efter att ha läst epilogen ville jag nu veta vad som hände och varför det blev så. Jag ska tappart lyssna mig igenom skivorne 😉

    Människohamn var första boken jag läste (eller lyssnade på). Underbart, jag tycker väldigt mycket om den, är fortfarande rädd för flakmoppen och GB-gubben 😉

    Gilla

  3. Rykten säger att Ajvide nu håller på och skriver på det läskigaste han hittills har åstadkommit ‘Hanteringen av omförsäkrade’, en historia som handlar om hur politiker med vett och vilje bestämmer sig gemensamt för att ‘avveckla’ en del av befolkningen som ett led i en moderniserad rasbiologi. 🙂

    Gilla

  4. Det var visst inte Ajvide som pillade på den där nya storyn utan nån Axén-Husmark-Pehrson-Hedborg, aldrig hört talas om men namnet låter ju rätt avskräckande …

    Tindalos, läst/hört den ? Gick som ljudboksföljetång i sveriges sämsta dagstidning för några år sedan.

    Gilla

  5. Den nya storyn som Axén-Husmark-Pehrson-Hedborg håller på att skriva vågar jag inte ens tänka på att läsa 😯
    Hörde att den ska bli så invecklad/utvecklad och samtidigt så ogenomtänkt att man ändå inte förstår poängen till slut.
    Mmmhhh.. att vara vettskrämd och ändå inte förstår varken slutet eller handlingen är inte bra för sinnesfriden 😉

    Tindalos har jag läst om. Fast bara att folk läste eller laddade ner den från tidningen 4.14.
    Den ska ha varit ganska häftig ?!

    Låt den rätte kommer in – är den jag inte har läst än och så kommer en ny ut snart ”Lilla stjärna”. Oj, oj, oj…. 😀

    Gilla

  6. King’s novellsamling Allt kan hända (Everything is eventual) rekommenderas varmt.

    Gilla

    1. Dina rekommendationer är alltid välkomna och tas på högsta allvar. Länge sedan jag läste King och boken finns nu på önskelistan som blir längre och längre!

      Gilla

Nyfiken på dina tankar

