Vårdcentral, skojig personal och läkare

Det är roligt nästan jämt och hade det inte varit så allvarligt kunde man faktiskt skratta högt och länge.

Jag har flyttat och eftersom jag är en av dessa parasiter som får sjukersättning behöver jag en stadig kontakt med en läkare. Alltså bestämmer jag mig för en vårdcentral, ringer dit, förklarar hur det ligger till och att jag dessutom behöver ett nytt recept för mina mediciner.

Sjuksköterskan jag pratade med fixar en tid hos en läkare, vi kallar honom ”A”.
Han får en hög med papper som jag har kopierat så att han vet hur det står till med mig. I slutet av samtalet frågar jag en gång till om mina mediciner finns på apoteket. Han upprepar vilka det är och allt verkar bra. Dessutom vill han att jag kommer in någon gång för provtagning.

Några dagar senare är jag på apoteket för att få reda på att ”A” bytte ut en av medicinerna till ett billigare märke. Jag ringer till vårdcentralen, är rätt upprörd och blir lite senare uppringd av läkaren ”B”. Jag förklarar för honom att jag inte är ett barn längre utan en vuxen människa som man måste prata med om man vill ändra en medicin. Han ger mig rätt !? och skriver ut den medicinen som jag har tagit i 8 år men vill utvärderar det efter två månader. Aha….

I dag gick jag dit för provtagning och dessutom ville jag ha en tid för den där utvärderingen av medicinen och får veta att läkaren ”A” inte jobbar där längre och läkaren ”B” inte heller. Vården i ett nötskal.

Sjuksköterskan jag pratade med tyckte att jag behöver en stadig kontakt med en läkare. Det var precis det jag påpekade när jag ringde dit första gången.

Fick en ny tid till en läkare som ska jobba fast där (om jag nu ska tro på det).
Antagligen kommer han att gå på en långvarig kurs, tar ut 1 år semester för att göra den där världsresan som han alltid ville göra eller så blir han sjuk själv.
Jag talade om att sjuksköterskan ska tala om för honom att han gärna får läsa mina papper innan jag träffar honom. Det finns inte en chans att han hinner läsa det medan jag sitter där. Det finns flera utlåtanden som är ganska så omfattande.

De gör allt för att min absolut negativa syn på vården rotar sig allt djupare.

5 svar

  1. Men herregud, man blir bara mörkrädd och arg. *KRAMAR* Jag säger då det, den här sjukvården, ett stort praktskämt! 😦

    Gilla

    1. Varje gång blir man lika förvånad, fast man vet bättre.

      Gilla

  2. Inte konstigt att sådan organisation (eller brist på snarare) får dig att bli ännu mer negativ inställd till den (så kallade…) vården!

    Gilla

Nyfiken på dina tankar